عضویت در سایت

آينده سلامت در کشور با محوريت مرجعيت علمي


نشست تخصصي آينده سلامت در کشور با محوريت مرجعيت علمي با حضور اساتيد و صاحب نظران حوزه سلامت جهت زمينه سازي فکري جهت چهارمين کنفرانس ملي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به همت پژوهشکده مطالعات آينده و پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم در تاريخ پانزدهم بهمن ماه در محل پژوهشکده غدد برگزار شد.

در ابتداي اين نشست دکتر عباسعلي زالي معاون برنامه ريزي و هماهنگ کننده مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت گزارشي از ماموريت و اقدامات اين مرکز ارائه داد و طي آن ابتدا به رويکرد مقام معظم رهبري در خصوص ترسيم نقشه راه پيشرفت در محيطهاي دانشگاهي اشاره و برخي از بيانات ايشان را يادآور شد. سپس توضيحاتي در خصوص سلسله نشستهاي مربوطه که منجر به تاسيس اين نهاد گرديده را ارائه داد و بعد از آن به تشريح اهداف و وظايف سه گانه مرکز پرداخت. وي آنگاه تعريف الگو از ديدگاه رهبري و ويژگي هاي آن را بيان کرد.

اقدامات انجام شده توسط اين مرکز از جمله راه اندازي انديشکده ها، شبکه صاحبنظران، تقسيم کار ملي، تاسيس دبيرخانه و شواري حوزوي مرکز، تشکيل حلقه ها و کانون هاي تفکر ويژه جوانان، شواري تلفيق و هماهنگي و برگزاري کنفرانس هاي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت بخش بعدي سخنان وي بود که به صورت اجمالي گزارش گرديد و در دنباله از برگزاري چهارمين کنفرانس در ارديبهشت ماه آينده خبر داد.

شناسايي و معرفي استعدادهاي موجود، برگزاري جلسات تبادل نظر با مديران ارشد کشور، دستيابي به تجارب توسعه کشورها و اقدامات انجام شده در حوزه گفتمان سازي و نيز معرفي پايگاه اطلاع رساني ديگر سرفصلهاي سخنان اين استاد فرهيخته بود. وي همچنين گزارشي از انتشارات اين مرکز ارائه داد و توضيحاتي در خصوص تدوين الگو مطرح نمود. و در خاتمه درخصوص طراحي الگوي پايه مطالبي را عنوان کرد.

پس از ايشان دکتر عزيزي معاونت علمي فرهنگستان علوم پزشکي ايران در خصوص چشم انداز مرجعيت علمي جمهوري اسلامي درحوزه سلامت به سخنراني پرداخت. وي ابتدا به سياستهاي کلي سلامت و سياستهاي کلي علم و فناوري ابلاغي مقام معظم رهبري و تاکيد معظم له بر مرجعيت علمي اشاره کرد. 

دکتر عزيزي در ادامه سخنان خود به بيان مفاهيم کلي علم و مراتب حول آن پرداخت و در اين خصوص به منابع ديني و ادبي اشاره کرد.  سپس تعاريفي از مرجعيت علمي ارائه و ويژگيهاي آن را بيان و در ادامه آن را در حوزه هاي موضوعي، فردي، سازماني و کشوري تقسيم و توضيح داد و به بيان محدوده آن پرداخت. وي سپس با نمايش چرخه علم متشکل از توليد تا ترويج چارچوب مفهومي و شاخص هاي ارزيابي را معرفي نمود و بر غفلت از تاثيرات خروجي مطالعات علمي به عنوان نقطه ضعف موجود در کشور اشاره کرد.

نمودار توليد علم و سهم کشورهاي جهان و بالتبع رتبه ايران از مقالات با ارجاع بالا بخش بعدي سخنان اين چهره ماندگار علوم پزشکي کشور بود که در ادامه وزن شاخص هاي ارزيابي پژوهشي را معين نمود. 

رياست پژوهشکده غدد سپس به تعيين شاخص هاي مرجعيت علمي پرداخت و به حوزه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي به عنوان ساير جنبه ها که مي بايست دوشادوش ساير علوم به توسعه بپردازند اشاره کرد.

دکتر عزيزي به مقوله نوآوري که از تاکيدات مقام معظم رهبري نيز مي باشد به عنوان يک مولفه مهم در مرجعيت علمي نيز پرداخت و تدوين نظام نوآوري ملي را ضروري دانست. وي با استناد به سخني از ناصر خسرو به تعريف آينده پژوهي و آينده نگري پرداخت و سپس اصول نظام نوآوري را برشمرد و به برخي از کارکردهاي آن به صورت اجمالي اشاره کرد. يادآوري و نمايش بخش هايي از بيانات مقام معظم رهبري بخش ديگري از سخنان رياست پژوهشکده غدد بود که در انتها منجر به نتيجه گيري شد.

در ادامه برنامه دکتر قناعتي مسئول کميته آينده نگري سلامت در مرکز اطلاعات استراتژيک مصلحت نظام به ايراد سخنراني با موضوع نقش آينده نگاري سلامت و نقش تکنولوژي در آن پرداخت.

در بخش دوم اين گردهمايي دکتر محستن بهرامي رئيس پژوهشکده مطالعات آينده با عنوان ملاحظات آينده نگارانه براي دستيابي به مرجعيت علمي سخنراني کرد و پس از آن برنامه با پانل پرسش و پاسخ پايان يافت.

 

اخبار مرتبط