عضویت در سایت

بازديد معاونت تحقيقات و فناوري از پژوهشکده


 دکتر رضا ملک زاده معاونت فناوري و تحقيقات وزارت بهداشت در تاريخ پنجم آبان ماه از پژوهشکده علوم غدد درون‌ريز و متابوليسم ديدار و در جلسه شوراي پژوهشي شرکت کرد.

دکتر ملک زاده در آغاز سخنان خود گزارشي که از بررسي ايشان بابت عملکرد پژوهشکده تهيه شده بود را ارائه داد و ضمن آن از فعاليت پرسنل به ويژه شخص دکتر عزيزي در توليد پژوهش‌هاي اصيل تقدير کرد. وي با اشاره به افزايش نمايه شدن‌هاي ايران به بالاترين سطح منطقه، تلاش‌هاي محققان را ارزشمند توصيف و چشم انداز روشني را پيش‌بيني کرد. 

وي در ارزيابي پژوهشکده که توسط گروه علم‌سنجي معاونت متبوعه خود با استفاده از نرم افزار Elsevier و بر مبناي شاخصه‌هاي کيفي تهيه شده بود در سامانه Scopus تعداد انتشارات را 995 مورد ذکر کرد که تعداد 688 مقاله از 2011 به بعد را مورد آناليز قرار داده است.

ايشان با اشاره به شاخصه‌هاي مهم، نمايه شدن‌هاي شاخص و همکاري با مراکز آکادميک در رابطه با پژوهشکده را بالاتر از متوسط کشوري ذکر کرد.

وي با معرفي Weighted Citation Impact به عنوان يکي از شاخص‌هاي نوين ارزيابي،  ميزان آن را براي پژوهشکده نمايش و راهنمايي هايي در اين حوزه ارائه داد.

مقالات بيشتر نمايه شده، رده بندي محققان، همکاري‌هاي بين‌ بخشي ديگر شاخصه‌هاي بررسي شده توسط ايشان بود و سپس نتايج ارزشيابي سه سالانه مراکز تحقيقاتي پژوهشکده را در حوزه‌هاي مختلف به تفکيک تشريح کرد.

وي در خاتمه خاطر نشان ساخت که پژوهشکده غدد جزو برترين مراکز تحقيقاتي کشور است و ابراز اميدواري کرد که نتايج اين تحقيقات بر سطح کلي سلامت تاثير گذاشته و باعث کاهش ميزان مرگ  زودرس در کشور شود.

در همين راستا دکتر ملک زاده با استناد به برنامه‌هاي مداخله اي و نتايج حاصله در کشورهاي نروژ و فنلاند، طراحي يک پژوهش راهبردي در راستاي کاهش بيماريهاي قلبي عروقي را به پژوهشکده پيشنهاد داد و آن را در راستاي اهداف سازمان بهداشت جهاني براي سال 2030 عنوان کرد.

در ادامه دکتر عزيزي نظرات خود را در مورد شاخص‌هاي ارزشيابي بيان و بر اهميت پژوهش‌هاي بومي و ارزشمند بودن آنها تاکيد و به مصوبات شوراي پژوهشي پژوهشکده در جهت تشويق محققان اشاره کرد. رياست پژوهشکده اضافه کرد اطلاعات ذيقيمت و منحصر به فردي از ذخيره ژنتيک جمعيت تحت مطالعه در مطالعه قند و ليپيد تهران وجود دارد که علاوه بر کاربردهاي مختلف، مي‌تواند در حوزه Precision Medicine نيز به شکل موثري مورد استفاده قرار بگيرد.

در همين خصوص و در دنباله جلسه دکتر مريم دانشپور و دکتر مهدي هدايتي مطالبي را ارائه دادند و ضمن تشريح اقدامات انجام شده در اين حوزه ژنتيک و همکاري‌هاي بين‌المللي و نيز نتايج آن، نيازمنديهاي ادامه و بهره‌برداري اين کوششها را بيان کردند که دکتر ملک زاده وعده‌هايي براي همکاري وزارت بهداشت در رفع اين نيازمنديها دادند.

دکتر زينلي، رياست شبکه سلولي مولکولي که به عنوان عضو مدعو در اين نشست شرکت کرده بود با ارائه توضيحاتي در خصوص مطالعات ژنتيکي در کنار ذکر اهميت و ضرورت انجام اين مطالعات به کمبودهاي چالش‌انگير اين حوزه اشاره کرد که معاونت تحقيقات قول‌هايي جهت همکاري عنوان و بر تربيت نيروي انساني به عنوان يک فعاليت مهم تاکيد کرد.

سپس دکتر آزيتا زاده‌وکيلي، معاونت پژوهشي پژوهشکده، مسائلي در خصوص عدم هم‌خواني حجم کار اعضائ هيئت علمي پژوهشي با مقادير دريافتي حقوق و کارانه و فقدان معيار دقيق اندازه‌گيري آن را عنوان  و دکتر ملک زاده در اين خصوص نيز راهنمايي هايي ارائه داد.

سپس دکتر عزيزي به اقدامات اخير پژوهشکده از جمله تشکيل دفتر ترجمان دانش و نيز تاسيس شرکت دانش بنيان اشاره کرد که دکتر مجيد ولي زاده، مسئول بخش کارآزمايي هاي باليني سامانه جامع ديابت وابسته به شرکت توضيحاتي ارائه و پرسشهايي در اين خصوص را مطرح نمود و دکتر ملک زاده با ذکر برخي تجربيات، موقعيت موجود در اين زمينه را تشريح و توضيحاتي در رابطه با چگونگي پيشبرد اين اهداف بيان کرد.

در بخش پاياني نيز برخي ديگر از روساي مراکز تحقيقاتي پيشنهادات و پرسشهايي را عنوان نمودند که پاسخهاي مربوطه را به تفکيک از معاونت تحقيقات و فناوري دريافت کردند.

اخبار مرتبط