عضویت در سایت

تبریک قرن جدید از بیانات دکتر فریدون عزیزی


بسمه تعالی

آمد بهار ای دوستان منزل سوی بستان کنیم

گرد غریبان چمن، خیزید تا جولان کنیم

((مولانا))

با شروع سال 1401 ایران وارد سده‌ی جدید هجری شمسی می‌شود. نگاهی به قرن گذشته نشان می‌دهد که در بازه زمانی 4 دهه اخیر، پیشرفت‌ها بسیار چشمگیر بوده است. دور نیست زمانی که کارشناسان پزشکی هندی، پاکستانی، فیلیپینی و بنگلادشی با کیفیتی نازل خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می‌دادند و خدمات تخصصی‌تر محتاج اعزام بیماران به خارج از کشور بود ولی امروز به مدد تربیت نیروی انسانی کارآمد، نه تنها سطح دسترسی و نیز کیفیت خدمات در حد بالاترین استانداردهای دنیاست بلکه نیاز بیماران به دریافت خدمات خارج از کشور تقریباً به طور کامل برطرف شده است.

این توفیق در کنار پرورش فارغ‌التحصیلان تکمیلی که موجب افزایش تولیدات علمی با شیبی کم نظیر شده است، کارنامه‌ای برای فعالان حوزه علوم پزشکی در جمهوری اسلامی رقم زده است که می‌تواند با نمایش آن در جهان به خود ببالد، زیرا از رتبه 54 در تولید مقالات علمی به رتبه پانزدهم صعود کرده‌اند و تعداد استنادات بر مقالات علمی کشور به سرعت افزایش یافته است.

قابلیت‌های موجود و استعدادهای فراوان دانشمندان این مرز و بوم نویدبخش دستیابی به مرجعیت علمی به شرط برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از منابع است. به شرط اینکه حمایت‌های مجلس و دولت وتلاشهای ارزنده مسئولین دانشگاهها و موسسات علمی و نیز جهاد ارتقاء کمی و کیفی تولیدات علمی کشور ادامه یابد و به فرموده مقام معظم رهبری به مثابه "تداوم انقلاب عمل کند".

تردیدی نیست که پرداختن به امر پژوهش به شکلی هدفمند از شروط لازم رسیدن به قله مرجعیت علمی است. تیم‌سازی، تلفیق علوم پایه و بالینی، انتخاب عناوین تحقیق بر مبنای مسائل موجود کشور، انتقال یافته‌های علمی از طریق ترجمان دانش به بطن جامعه، انجام پژوهش‌ها بر محوریت مردم و نهایتاً به کارگیری نتایج تحقیقات برای سیاستگزاری و برنامه‌ریزی‌های کشور و موثر بودن آنها برای رفع مسائل سلامت کشور از جمله مهمترین شاخصه‌هایی است که توجه آنها متضمن تولید دانش سودمند بوده و موجب رضای خلق و خالق است. رویکردی که طی سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته و مطالعه قند و لیپید تهران به عنوان گنجینه ای برای بهره‌برداری محققان و سیاستگذاران یکی از نمونه‌های مثال‌زدنی آن است.

اگر  امروز دانش آموختگان علوم پزشکی در بستر استقلالی که زاییده اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی و نیز رهبر معظم انقلاب است. از فرصتهای موجود استفاده کرده و در راستای تعالی علم نافع برای کشور گام بردارند، علاوه بر اجر دنیوی و اخروی، در ارزیابی سده آتی، تحسین اخلاف ما را نیز از آن خود می‌کنند.

در سال آینده صحت و سلامتی در کنار عزتمندی برای همه ساکنان این مرز و بوم از پیشگاه احدیت آرزو دارم و به ویژه برای اهل علم و دانش، گام‌های استوار و موفق در مسیر اهداف صالحه از درگاه پروردگار یگانه خواستارم.

ربنا تقبل منا السمیع العلیم و تب علینا انک التواب الرحیم

دکتر فریدون عزیزی

اخبار مرتبط