عضویت در سایت

تدوين گايدلاين ديابت و حاملگي


ادامه جلسات هماهنگي انجمنهاي متخصصين غدد و زنان جهت تدوين گايدلاين هاي مشترک مشکلات غدد درون ريز در دوران بارداري در تاريخ دوازدهم مهرماه پيگيري شد. در اين جلسه که طبق روال ساير نشست ها از ساعات آغازين صبح با حضور نمايندگان انجمنهاي ذيربط در پژوهشکده علوم غدد درون و متابوليسم برگزار شد، جهت تقويت پشتوانه علمي مصوبات رئيس و برخي از اعضائ انجمن زنان و زايمان ايران و نيز رياست انجمن ديابت ايران حضور داشتند.

در آغاز نشست، دکتر مجتبي ملک فوق تخصص غدد و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران در خصوص تغيير شيوع ديابت بارداري در صورت استفاده از معيارهاي مختلف غربالگري ( يک يا دو مرحله اي) و بحث هزينه فايده به ايراد سخنراني و طي آن به مقايسه هزينه ها و فايده روشهاي مختلف پيشنهادي در گايدلاين هاي معتبر پرداخت.

سپس اعضا جلسه به بحث و تبادل نظر پرداخته و نهايتاً بر مبناي تجربه حاضران و لحاظ نمودن شرايط جامعه ايراني حدود تشخيصي غربالگري ديابت بارداري به تصويب رسيد.

دکتر فهيمه رمضاني تهراني متخصص زنان و زايمان و رياست مرکز تحقيقات باروري و غدد درون ريز، سخنران دوم اين نشست بود که در خصوص ادامه يا قطع متفورمين در خانمهاي مبتلا به بيماري تخمدان پلي کيستيک يا نازايي پس از وقوع بارداري مطالب خود را مطرح کرد. وي طي سخنان خود مطالعات مرتبط انجام شده را ارائه و نهايتا پيشنهاد خود را بين شرکت کنندگان به بحث گذاشت که نتايجي نيز مورد تصويب شد.

پس از ايشان دکتر فرهاد حسين پناه فوق تخصص غدد و رياست بخش غدد بيمارستان طالقاني ارزيابي شواهد موجود بر اهداف درماني در کنترل ديابت بارداري و استفاده از داروهاي خوراکي در اين دوران را ارائه داد. با توجه به شواهد موجود و نظرات حاضران مواردي در اين زمينه نيز مورد تصويب قرار گرفت.

در خاتمه دکتر عزيزي، رياست جلسه، به سوالات مطرح شده در خصوص ديابت و بارداري که براي کليه افراد ارسال گرديده اشاره کرد و مقرر شد گروهي متشکل از دکتر مجيد ولي زاده، دکتر مجتبي ملک، دکتر فهيمه رمضاني، دکتر حنطوش زاده ، دکتر فرهاد حسين پناه و دکتر گلاله اصغري موارد را مرور کرده و براي جلسه بعدي مطالب را جهت مباحثه سايرين آماده کنند.

اخبار مرتبط