عضویت در سایت

توافقنامه همکاري شرکت دانش بنيان با صنايع دارويي


دهم تيرماه سال 94 مقارن با ولادت امام حسن مجتبي (ع) مصادف بود با واقعه اي مبارک يعني عقد قرارداد بين شرکت دانش بنيان پژوهش کاو آفاق با صنايع دارويي کشور. اقدامي که از يکسو در ارتقا سطح سلامت ايرانيان موثر است و از سوي ديگر نتايج  پژوهشها را به توليد ثروت مي رساند.

در جلسه اي که به همين منظور در شامگاه دهم تير ماه در محل پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم برگزار شد ابتدا مدير عامل موسسه توان توضيحاتي در خصوص مراحل توليد دارو ارائه داد و اظهار داشت داروي يدوفوليک در حال حاضر در آخرين مرحله توليد يعني ثبات و پايداري قرار دارد که دو ماه از شش ماه آن را نيز پشت سر گذاشته است.

سپس دکتر عزيزي پس از تبريک ولادت امام دوم شيعيان اظهار داشت عليرغم تلاشهاي انجام شده در کشور طي دو دهه گذشته در خصوص مقابله با اختلالات ناشي از کمبود يد، اين مشکل در زنان باردار و شيرده به لحاظ نياز بيشتر و ضرورت رعايت ميزان مجاز مصرف نمک کماکان به چشم ميخورد. وي با اشاره به گايدلاين منتشر شده انجمن تيروئيد آمريکا در سال 2011 که خود اين استاد فرهيخته از تدوين کنندگان آن بوده، بر ضرورت مصرف مکمل يد در بارداري و شيردهي تاکيد کرد.

رئيس پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم با يادآوري عدم آگاهي کافي متخصصان زنان نسبت به ضرورت استفاده از اين مکمل، به همکاري پژوهشکده با معاونت بهداشتي در خصوص اجباري شدن مصرف مکمل يد به همراه اسيدفوليک از سه ماه قبل از حاملگي اشاره کرد.

رئيس انجمن متخصصين غدد خاطر نشان ساخت يک راهنماي کشوري با همکاري انجمن زنان و مامايي در دست تدوين است که طي ماههاي آينده و تا حصول به توليد انبوه دارو به انجام خواهد رسيد.

ايشان همچنين بر ضرورت مصرف مولتي ويتامين حاوي يد در دوران شيردهي به مدت يک سال و نيم و الزام گنجاندن آن در برنامه کشوري تاکيد کرد.

دکتر عزيزي با توجه به تجارب قبلي و به جهت حصول اطمينان از کيفيت و کارايي فرمولاسيون ارائه شده ، انجام يک کارآزمايي باليني را در فرصت باقيمانده ضروري دانست.

در اين جلسه که معاونين پژوهشي و بهداشتي دانشگاه به همراه مسئولان دفتر رياست حضور داشتند قرارداد همکاري بين شرکت دانش بنيان پژوهش کاو آفاق، شرکت داروسازي درسا دارو و موسسه توان مقارن با لحظات ملکوتي اذان مغرب به امضا رسيد و سپس شرکت کنندگان به اقامه نماز و صرف افطاري پرداختند.

در بخش دوم نشست ابتدا دکتر فريدون عزيزي طي سخناني کوتاه توليد مکمل يد را تکميل کننده اقدامات مستمر در دهه اخير و لازمه حفظ وضعيت موجود کشور در خصوص کمبود يد دانست سپس دکتر مهدي رباني، مدير عامل شرکت پژوهش کاو آفاق به ايراد سخنراني پرداخت. وي در سخنان خود به پيشينه تاسيس شرکت در قالب شرکت تعاوني خدمات بهداشتي و سير طي شده مراحل ثبت آن از سال گذشته اشاره کرد و اعلام کرد اين شرکت به موازات توليد دارو، پروژه سامانه جامع ديابت شامل آموزش مجازي و کلينيک جامع، همچنين پروژه کلينيک جامع ژنتيک، پروژه توليد کيتهاي مختلف آزمايشگاهي و توليد بسته هاي آموزش مجازي را به عنوان ساير طرحهاي در دست اقدام دارد.

پس از ايشان به ترتيب دکتر سارا کاظم پور و مريم دانشپور به صورت جداگانه اي توضيحاتي را در خصوص سامانه جامع ديابت و کلينيک جامع ژنتيک ارائه دادند. 

در ادامه جلسه دکتر افشين زرقي معاون پژوهشي دانشگاه سخناني کوتاه خطاب به حاضرين ايراد کرد. وي دو هدف ابتدايي خود در زمان پذيرش مسئوليت را شامل انجام پژوهش کيفي و جهت گيري پژوهش يادآور شد و پروژه توليد داروي يدوفوليک را مثالي از تحقق اين آرمان دانست و خاطر نشان ساخت پژوهش زماني مفيد است که نيازي را مرتفع کند و توليد اين مکمل حاصل سير صحيح پژوهش است که هم نياز جامعه را مرتفع و هم توليد ثروت مي کند.

وي در ادامه سخنان خود آمار حمايت دانشگاه از شرکتهاي دانش بنيان را ارائه و اعلام کرد در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي داراي 14 شرکت دانش بنيان بوده و ظرفيت يکصد عدد شرکت را دارد.

معاونت پژوهشي دانشگاه در خاتمه سخنان خود به فرصتهاي موجود در دانشگاه براي بهره مندي شرکتهاي دانش بنيان از جمله طرحهاي پلات فرم هاي خاص در قالب تشکيل شبکه هاي مختلف به جاي مراکز تحقيقاتي نظير شبکه سلولهاي بنيادي و يا شبکه توسعه دارو اشاره کرد.

دکتر امير عباس مومنان رئيس هيات مديره شرکت دانش بنيان نيز به عنوان سخنران پاياني جلسه ضمن يادآوري حوزه هاي مختلف فعاليت شرکت از کليه دست اندرکاران سپاسگزاري کرد.

اخبار مرتبط