عضویت در سایت

همگام با حماسه اقتصادي در پژوهشکده غدد


يد يک عنصر شيميايي و ماده­اي ضروري براي سلامت انسان است. اما بنا به دلايل مختلف از جمله شرايط اقليمي در اکثر کشورهاي جهان کمبود اين عنصر حياتي وجود دارد. اختلالات ناشي از کمبود يد يکي از مشکلات تغذيه­اي است که سلامت انسانها را در معرض خطر قرار مي­دهد و کشور ما نيز از اين قاعده مستثني نبوده است.

 

جمهوري اسلامي ايران از 21 سال پيش براي حذف اختلالات ناشي از کمبود يد اقدامات موثر انجام داده و در زمره معدود کشورهايي است که موفق بوده­اند کمبود يد را حذف کنند. اين امر سبب پيشگيري از بروز گواتر در 20 ميليون نفر و افزايش ضريب هوش کودکان و نوجوانان بميزان 60 ميليون ضريب هوشي در دو دهه گذشته شده است.

 

 اين عنصر کليدي نه تنها از ارکان سلامت انسان و به ويژه ضروري براي مادران باردار و تندرستي نسل آينده است بلکه به عنوان يک ماده اساسي در پيشگيري از اختلالات سوء ناشي از حوادث هسته­اي به شمار مي­رود که در دسترس نبودن آن در مواقع بحران به قيمت جان ميليون­ها انسان تمام مي­شود.

 

نظر به اينکه يد مورد نياز کشور از منابع خارجي تأمين مي­شود و با توجه به شرايط کنوني تحريم و نيز اهميت­هاي فوق الاشاره، اين عنصر يک داروي استراتژيک تلقي مي­شود.

 

در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر نامگذاري سالجاري تحت عنوان حماسه اقتصادي، پژوهشگران پژوهشکده علوم غدد درون­ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي موفق به اجراي طرح توليد يدات پتاسيم، که ماده اصلي براي غني­سازي نمک طعام و نيز پيشگيري­کننده از اختلالات ناشي از انفجارات هسته­اي مي­باشد، شدند که در صورت تصويب بودجه مورد نياز به مرحله توليد انبوه رسيده و مي­تواند تأمين کننده نياز مصرفي و ذخيره­اي کشور شده و در صرفه­جويي ارزي و کاهش وابستگي نيز نقش به سزايي ايفا کند.

اخبار مرتبط