عضویت در سایت

دومين جلسه تدوين گايدلاين ديابت و بارداري


در ادامه جلسات تدوين گايدلاين بيماريهاي غدد در بارداري جلسه اي در تاريخ دهم آبان ماه با حضور هيئت مديره انجمن زنان و مامايي، اعضاي هيئت علمي پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم و نمايندگان مراکز تربيت دستيار فوق تخصصي غدد از پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکي تهران و نيز دانشگاه علوم پزشکي ايران در محل پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم برگزار شد.

در آغاز اين نشست پس از خير مقدم دکتر عزيزي، دکتر مجيد ولي زاده موارد توافق شده جلسه قبل در خصوص غربالگري و تشخيص ديابت قبل و حين بارداري را يک بار ديگر به شرکت کنندگان ارائه داد که موارد مطروحه در مراحل ذکر شده مجدداً مورد حک و اصلاح افراد قرار گرفت و توصيه ها به تصويب نهايي رسيد.

در قست بعدي دکتر گلاله اصغري متخصص تغذيه، با اشاره به گايدلاين ها و شواهد معتبر در خصوص رژيم هاي غذايي در ديابت بارداري سخنراني کرد. ميزان وزن گيري بر اساس نمايه توده بدني پيش از بارداري، نياز به انرژي و تغذيه، توزيع و ميزان مصرف کربوهيدرات، پروتئين، چربي، کلسيم، سديم، فيبر و شيرين کننده هاي رژيمي همچنين هرم راهنماي غذايي مادران باردار مهمترين سرفصلهايي بود که توسط ايشان توضيح داده شد.

پس از وي دکتر محسن خوش نيت، متخصص غدد و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در خصوص انسولين هاي جديد در دوران بارداري سخنراني کرد. مطالعات انجام شده در ارتباط با مصرف اين انسولين ها در دوران بارداري و مقايسه ايمني و تاثير آنها در ديابت بارداري شامل انسولين اسپارت و ليسپرو آغازگر اين مبحث بود. سپس مطالعات مربوط به آثار مصرف انسولين هاي طويل الاثر آنالوگ و تاثيرات آن در بارداري مطرح و نتايج آن معرفي شدند.

در ادامه جلسه دکتر حنطوش زاده متخصص زنان در خصوص مراقبت هاي دوران بارداري مبتلايان به ديابت اعم از مراقبت هاي مامايي و غير مامايي شامل معاينات چشم، سيستم ادراري، فعاليت بدني، تصوير برداري و ... توصيه هايي را ارائه داد. مصرف داروها به عنوان مکمل و يا عوامل پيشگيري کننده از عوارض نيز بخش ديگري از سخنان وي در قالب پيشنهادات مراجع علمي بود و نهايتاً به ذکر حساسيت هاي متفاوت در بررسي مادران باردار ديابتي در مقايسه با گروه طبيعي در سه ماهه هاي مختلف بارداري به ويژه در سه ماهه سوم پرداخت.

نحوه انديکاسيون و ميزان تجويز داروهاي کورتيکواستروئيد در اين دسته از بيماران پايان بخش سخنان ايشان بود.

در خاتمه مقرر شد موارد طي يکهفته بازبيني و براي جلسه بعد متون نهايي ارائه گردد.

اخبار مرتبط