عضویت در سایت

روز جهاني تيروئيد در پژوهشکده غدد


غده تيروييد يکي از ارگانهاي مهم سيستم اندوکرين بود و ترشحات آن براي ادامه حيات ضروري است به نحوي که اختلال در عملکرد اين غده در ادوار مختلف زندگي سلامتي انسان را با مخاطرات جدي مواجه مي سازد.

 

نظر به اهميت اين غده، فدراسيون جهاني تيروييد از سال 2008 روز بيست و پنجم ماه مه برابر با چهاردهم خرداد ماه هر سال را به عنوان روز جهاني تيروييد اعلام نموده و از کشورهاي عضو درخواست کرده تا با اطلاع رساني مناسب در مورد اهميت کارکرد، عوامل موثر در بروز اختلال و عوارض بدکاري تيروييد در سطوح مختلف متخصصان و جامعه در افزايش آگاهي براي کاهش بروز عواقب ناگوار حاصل از آن اقدام نمايند.

 

پژوهشکده غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي به عنوان سا زمان پيشتاز در امر مقابله با اختلالات عملکرد تيروييد، که انجام موفق طرح مقابله با کمبود يد را به عنوان يک افتخار ملي در کارنامه خود دارد، همه ساله با برگزاري گردهمايي هاي گوناگون اين رسالت را به انجام رسانيده.

 

در سال جاري نيز به دنبال هماهنگي هاي به عمل آمده با شبکه سلامت سيما نشست هاي آموزشي با حضور اعضاء هيئت علمي براي مخاطبان عام طراحي و پخش شد.

 

در اين نشست که با حضور آقايان دکتر فريدون عزيزي، دکتر حسين دلشاد، دکتر شهرام علمداري وخانم ها دکتر عطيه آموزگار و دکتر فرزانه سروقدي برگزار شد سرفصل هاي مهم از جمله ماهيت و کارکرد غده تيروييد، مشکلات ناشي از کمي و زيادي کار تيروييد، اهميت، اثرات و پراکندگي کمبود يد در ايران و جهان و همچنين راههاي مقابله با آن، برنامه هاي اجراء شده در ايران، وضعيت کنوني و چگونگي جلوگيري از بازگشت وضيعت نامطلوب تشريح گرديد.

 

همچنين پرسشهايي مهم که بسيار در ميان مردم مطرح است نظير وجود يا عدم وجود يد در سنگ نمک و نيز تناقض بين توصيه به محدوديت مصرف نمک از يک طرف و سفارش به مصرف نمک يد دار از طرف ديگر مورد بحث قرار گرفت.

اخبار مرتبط