عضویت در سایت

رونمايي از مكمل يدوفوليك


در دومين روز از هفته دانشگاه و همزمان با روز جهاني تيروئيد؛با حضور دکتر ديناروند معاون غذا و داروي وزارت بهداشت،دکتر پيوندي رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي،  دکتر زرقي معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه، دکتر عزيزي رييس پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم، دکتر فروتن و دکتر ثقفي  مدير عامل شرکت دانش بنيان درسا دارو از داروي يدوفوليک رونمايي شد.

 

گفتني است در اين مراسم که صبح روز سه شنبه چهارم خردادماه در تالار پيامبر اعظم پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه برگزار شد، جمعي از مديران شرکت هاي دارويي و دانش بنيان و اساتيد، متخصصان، صاحبنظران و پژوهشگران اين حوزه نيز حضور داشتند و در خاتمه مراسم با اهداي تنديس از زحمات نمايندگان سه مجموعه دست اندرکار توليد اين فرآورده تقدير بعمل آمد(مهندس قرباني مدير کارخانه درسا دارو، علي آقايي مديرعامل شرکت دانش بنيان توان، دکتر علمداري معاون پشتيباني پژوهشکده غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه و دکتر اميرعباس مومنان رييس هيات مديره شرکت پژوهش کاوآفاق).

 

 قرص يدوفوليک از  گروه فرآورده هاي ضروري دوران بارداري و شيردهي است که براي نخستين بار در ايران با همت و همکاري مشترک متخصصان، محققان و صنايع دارويي به توليد انبوه رسيده است.

 

گفتني است يد از اجزاي مهم ساختمان هورمون هاي تيروئيد است که در رشد و تکامل سيستم عصبي شناختي جنين و نوزاد تاثير حياتي دارد.زنان در دوران بارداري و شيردهي به منظور حفظ سوخت و ساز طبيعي و همچنين انتقال تيروکسين و يد به جنين و نوزاد نياز به يد بيشتري دارد و نقصان در دريافت يد در طول تکامل جنين و اوايل نوزادي مي تواند موجب بروز پيامدهايي نظير سقط جنين، مرگ داخل رحمي، ناهنجاريهاي مادرزادي و تاخير شديد و غيرقابل برگشت فعاليتهاي مغزي مي باشند.

 

در دسترس بودن يد  مورد نياز در دوران بارداري و شيردهي علاوه بر پيشگيري از بروز مشکلات سيستم عصبي در افزايش ضريب هوشي کودکان نيز نقش بسزايي دارد. 

 

مطالعات نشان مي دهد که حتي در مناطقي که بيش از يک دهه از کفايت يدرساني جمعيت عمومي آنها گذشته زنان باردار اين جوامع يد کافي دريافت نمي کنند . بطور ايده آل ذخيره يد داخل غده تيروييد زنان قبل از باردار شدن بايد با مصرف نمک يددار به حد کافي برسد با اين وجود مجامع علمي توصيه مي کنند که تمام زناني که در سن باروري بوده و تمايل به بارداري داشتهب اشند روزانه 150 ميکروگرم مکمل يد دريافت کنند که اين توصيه توسط سازمان بهداشت جهاني و يونيسف نيز مورد تصديق قرار گرفته است.

 

براساس توصيه هاي مراجع پزشکي دريافت روزانه 250 ميکروگرم يد براي تمام زنان باردار و مادران شيرده نه تنها در مناطق دچار کميود يد بلکه در مناطق با دريافت يدکافي نيز ضروري است که مفهوم آن اين است که مصرف نمک يد دار به تنهايي قادر به تامين اين نياز نيست . بنابراين تجويز مکمل يد در کنار مصرف روزانه نمک يد دار که وارد غذاها مي شود در اين دوران ضروري است.

 

 بنابراين با توجه به افزايش نياز ضروري زنان باردار و شيرده به دو برابر ميزان معمولي و بدليل اينکه نمک يد دار به تنهايي قادر به تامين اين ميزان يد نمي‌باشد، توليد قرص يدوفوليک با سفارش شرکت دانش بنيان پژوهش کاو آفاق وابسته به پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متليوليسم در دستور کار قرار گرفت و مراحل فرمولاسيون اين قرص در موسسه دانش بنيان تحقيقاتي و آموزشي نور(توان) انجام پذيرفت و  فرآوري آن در مقياس صنعتي و با کيفيت بالا در شرکت درسا دارو به توليد انبوه رسيد.

 

 با توليد قرص يدوفوليک که حاصل همکاري سه مجموعه باليني، تحقيقاتي و توليدي مي باشد علاوه بر ارتقاي سلامت جامعه و جلوگيري از خروج  ارز، گام مهمي در راستاي خودکفايي ملي برداشته شده است.

اخبار مرتبط