عضویت در سایت

سمپوزيوم روز جهاني تيروئيد در سال 93


در سال 2007 ميلادي اعضائ فدراسيون جهاني تيروئيد تصميم به تعيين روزي تحت عنوان "روز جهاني تيروئيد" گرفتند. به همين منظور روز بيست و پنجم ماه مه، مصادف با چهارم خرداد را تحت اين عنوان نامگذاري و از سال 2008 همه ساله مراسمي را در کشورهاي عضو آن از حمله ايران با محتواي ارتقائ آگاهي دانشمندان و مردم از بيماريهاي تيروئيد، خطرات آن و نحوه پيشگيري و درمان آنها برگزار ميکنند.

اهداف برگزاري مراسم در روز جهاني تيروئيد عبارتند از :

 

·         ارتقائ درک از تهديدات موجود حاصل از بيماريهاي تيروئيد

 

·         تاکيد بر شيوع بيماريهاي تيروئيد و اهميت همه گيرشناسي آن

 

·         تمرکز بر فوريت نياز آموزشي و برنامه هاي پيشگيرانه

 

·         گسترش آگاهي از روشهاي نوين درمان

 

کشور ما ايران يکي از معدود کشورهاي جهان است که با سابقه اي افزون از بيست سال داراي تجربه موفق در زمينه پيشگيري از اختلالات ناشي از کمبود يد و ابتلا به بيماريهاي تيروئيدي ناشي از آن است به نحويکه به عنوان الگو براي ساير ممالک دنيا مطرح است.

 

قريب به سي سال پيش، پژوهشهاي انجام شده مويد اين نکته بود که ايران يکي از کشورهاي به شدت مواجه با کمبود يد ميباشد به نحويکه بنا بر آمار ارائه شده توسط دکتر فريدون عزيزي به عنوان فرد پيشتاز در امر پيشگيري از بيماريهاي تيروئيد در کشور و يکي از افراد کليدي اين حوزه در جهان،  68 درصد کودکان دانش آموز مبتلا به گواتر (بزرگي تيروئيد) و عوارض ناشي از آن بودند ولي اين رقم به دنبال اجراي برنامه هاي پيشگيرانه وزارت بهداشت امروزه به پنج درصد رسيده که موجب افزايش قابل ملاحظه در ميانگين بهره هوشي دانش آموزان گرديده است.

 

اين استاد دانشگاه و جهره ماندگار کشور در ادامه اظهارات خود مي افزايد عدم تکافوي دريافت يد در دوران جنيني و کودکي ميتواند به کاهش ضريب هوشي و عقب ماندگي ذهني منجر شود که از اين بابت کودکان و زنان بويژه در دوران بارداري داراي اولويت توجه جهت مراقبت از اين موضوع هستند. البته اين مساله به معناي بي اهميتي ساير گروه ها در خصوص الزام دريافت يد و مراقبت از بروز اختلالات تيروئيد نيست.

 

به همين مناسبت و طبق روال چهار سال گذشته سمپوزيومي با همين عنوان در تاريخ هشتم خرداد ماه در پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم با همکاري واحد مديريت بيماريهاي غيرواگير وزارت بهداشت برگزار شد.

 

دکتر فريدون عزيزي به عنوان اولين سخنران اين سمپوزيوم به ايراد سخنراني تحت عنوان پيشگيريهاي اوليه، ثانويه و ثالثيه بيماريهاي تيروئيد پرداخت و طي آن ضمن ذکر اهميت و چرايي نامگذاري اين روز، آمارهاي مرتبط در سطح کشور و جهان را با توجه به مطالعات مختلف ارائه و نيز روشهاي غربالگري انجام پذيرفته را در کنار ذکر ارزش تشخيصي و درجه اولويت آنها با استناد به شواهد معرفي کرد و پس از آن وضعيت کشور را در سطوح مختلف پيشگيري، خصوصا با استفاده از يافته هاي مطالعه تيروئيد تهران عرضه داشت. ايشان در پايان سخنان خود بر لزوم اتخاذ ديدگاه پيشگيرانه پزشکان نسبت به بيماران به عنوان جزيي از جامعه به ويژه در خصوص بيماريهاي تيروئيد جهت حفظ جايگاه کسب شده توسط نظام بهداشتي تاکيد و آن را يکي از وظايف اصلي شاغلان اين حرفه در قرن حاضر نام برد.

 

پس از ايشان دکتر شهين ياراحمدي به عنوان نماينده واحد مبارزه با بيماريهاي وزارت بهداشت به سخنراني پرداخت و طي آن اصول مديريتي بيماريهاي تيروئيد، برنامه هاي جاري وزارت بهداشت و برنامه ملي تيروئيد را براي شرکت کنندگان تشريح کرد و طي آن برخي جزئيات شبکه جامع همگاني سلامت را که در پي تکليف ماده 32 برنامه پنجم توسعه مبني بر لزوم تغيير برنامه هاي سلامت طراحي شده و ادغام بيماريهاي غيرواگير در سيستم شبکه بهداشت را که از آن منشاء گرفته را توضيح داد.

 

کمبود يد در قرن بيست و يکم، يد رساني مناسب براي پيشگيري از بيماريهاي ناشي از کمبود يد توسط دکتر حسين دلشاد، رئيس مرکز تحقيقات پيشگيري و درمان چاقي به عنوان سخنران بعدي ارائه شد و پس از وي دکتر فرهاد حسين پناه، رياست بخش غدد درون ريز بيمارستان طالقاني در خصوص مراقبت زودرس در بيماريهاي تحت باليني تيروئيد به سخنراني پرداخت.

 

در ابتداي بخش دوم اين گردهمايي دکتر مريم رزاقي آذر، فوق تخصص غدد کودکان غربالگري و پيشگيري از بروز کم کاري تيروئيد را ارائه داد و پس از ايشان دکتر منوچهر نخجواني، استاد غدد دانشگاه علوم پزشکي تهران در زمينه تشخيص و درمان زودرس سرطانهاي تيروئيد مطالبي را مطرح نمود.

 

پايش جنبه هاي تکاملي کودکان مبتلا به کم کاري مادرزادي تيروئيد توسط پانلي متشکل از دکتر سيد حامد برکاتي، دمتر سيف اله حيدرآبادي و دکتر فرين سليماني، متخصصين کودکان به عنوان آخرين موضوع اين سمپوزيوم ارائه شد و پس از پانل پرسش و پاسخ، اين سمپوزيوم که با استقبال گسترده و کم نظيري مخاطبين همراه بود، پايان پذيرفت.

اخبار مرتبط