عضویت در سایت

سمپوزیوم اختلالات هیپوفیز


غده هیپوفیز یکی از غدد اصلی مترشحه داخلی مستقر در ناحیه‌ای موسوم به زین ترکی در استخوان اسفنوئید جمجمه است و به عبارتی سمت فرماندهی را در تنظیم فعالیت بسیاری از غدد درون ریز بدن ایفا می‌کند. بنا به این نقش اختلالات فعالیت این غده در عملکرد سایر ارگانهای اندوکرین تاثیر گذاشته و تعادل و سلامت فرد مبتلا را در طیفی گسترده به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نظر به اهمیت فعالیت این غده، یکصد و پنجاه و نهمین سمپوزیوم پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم تحت عنوان "اختلالات هیپوفیز" در تاریخ سیزدهم تیرماه در محل تالار پیامبر اعظم (ص) برگزار شد.

در آغاز این گردهمایی علمی و پس از معرفیرئوس مباحث توسط دکتر مجید ولی زاده دبیر برنامه، دکتر دینا جلالوند متخصص رادیولوژی به سخنرانی تحت عنوان آشنایی با نمای طبیعی و پاتولوژی‌های ناحیه سلا پرداخت. پس از ایشان دکتر مهشید بابایی فوق تخصص غدد ملاحظات قبل و بعد از جراحی تومورهای ناحیه سلا را بیان و سپس مطالعه موردی افزایش ترشح پرولاکتین توسط دکتر مجید ولی‌زاده ارائه شد.

بخش دوم این سمپوزیوم شامل ارائه سه نشست مطالعه موردی بود که به ترتیب دکتر اکبر سلطانی فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران آدنوم غیرفعال را ارائه کرد و پس از وی سندرم کوشینگ توسط دکتر فاطمه رحمانی و آکرومگالی توسط دکتر زهرا داود برای شرکت کنندگان عرضه شد.

این گردهمایی علمی با پانل پرسش و پاسخ خاتمه یافت.

اخبار مرتبط