عضویت در سایت

شوراي عالي پژوهشكده


ششمين جلسه شوراي عالي پژوهشكده علوم غدد درون‌ريز و متابوليسم در روز چهارشنبه مورخه ششم بهمن ماه با حضور دکتر علي اصغر پيوندي و معاونين دانشگاه در محل پژوهشكده علوم غدد درون‌ريز و متابوليسم تشکيل گرديد.

در آغاز اين جلسه دکتر فريدون عزيزي ضمن خير مقدم به ميهمانان رئوس دستور جلسه را عنوان کرد.

شوراي عالي پژوهشكده

 

سپس گزارش عملکرد دو سالانه پژوهشي پژوهشکده و فعاليت هاي انجام شده در راستاي اقدام مهم بهداشتي- درماني در کشور، توسط دکتر آزيتا زاده وکيلي، معاونت پژوهشي پژوهشکده، مطرح که موارد ارائه شده طي آن عبارت بودند از روند تغييرات تعداد و ضريب تاثير مقالات چاپ شده از پژوهشکده، تعداد مقالات چاپ شده با ضريب تاثير بالاتر از 3،  طرح کشوري تيروييد و بارداري،  طرح کشوري ارزيابي کفايت يد مادران باردار ، راه اندازي شبکه کوهورت ايران و برگزاري نشستهاي کشوري در اين خصوص،  تعيين ريسک اسکور مناسب براي غربالگري CVD در کشور در مطالعه IRAPEN،  مطالعه ژنتيک کارديومتابوليک تهران و همکاري با موسسه "دي کد" ايسلند،  غربالگري و در مان GDM (طرح نيماد)،  همکاري با گروه بين المللي NCD-risC،  اتمام فاز 5 و آغاز فاز 6 از TLGS ،  همکاري دکتر عزيزي با کميسيون چاقي کودکان در سازمان جهاني بهداشت در ژنو و ساير طرحهاي مشترک بين المللي ،  نمايه شدن مجله انگليسي در پيش ISI همچنين گزارش عملکرد دو سالانه مالي پژوهشکده توسط حميد عباسي مسئول امور مالي پژوهشکده ارائه شد که طي آن گزارشهاي موسسه حسابرسي "امين مشاور بصير" از عملکرد مالي مطلوب پژوهشکده منتهي به 29 اسفند سال0اي 1393 و 1394 قرائت شد.

دکتر عزيزي در ادامه درخصوص چشم انداز فعاليت‌هاي پژوهشکده سخناني را مطرح کرد. وي تمرکز حداکثري قبلي پژوهشکده بر مطالعه قند و ليپيد تهران را يادآور شد و سپس با ذکر رواياتي از مولاي متقيان بر ضرورت انجام پژوهش در دانشگاه براي همگامي کشور با روند رو به توسعه علوم در جهان پيرامون تاکيد کرد. ايشان با استناد به پيش‌بيني‌هاي انجام شده، علم زيست‌شناسي را به عنوان اولويت علوم تا سال 2050 ذکر کرد و با يادآوري منويات مقام معظم رهبري به گرفتن سهم ايران از پيشرفت علم در آينده توسط جوانان کشور و مرجعيت علمي تاکيد کرد. در ادامه بر مبناي شواهد موجود به توضيح پزشکي فرادقيق (personalize medicine )، که به جاي استناد بر متوسط‌ها بر جنبه‌هاي فردي، توارثي و محيطي تکيه دارد پردات و خاطر نشان ساخت براي دستيابي به اين مهم نياز به يک منبع اطلاعات و گروه چند تخصصي داريم که نهايتا ميتواند  موجب پيدايش تحول در شاخص‌ها و تشخيص‌هاي نهايي منجر خواهد شد. وي افزود با توجه به اطلاعات اپي ژنتيک موجود در TLGS ميتوان نقصان بستر پژوهش و تعيين مقادير استانداردها در سطح ملي را جبران کند و موجب همکامي ما با مراکز پيشتاز علمي گردد.

سپس دکتر مريم السادات دانشپور به توضيح مطالعات نوين ژنتيکي در پژوهشکده پرداخت و ضمن سخنان خود با ذکر اهميت مطالعات ژنتيکي در بستر TLGS، وجود داده هاي حاصل از GWAS را مطرح و  لزوم ساخت پانل ژنومي رفرانس جمعيت ايراني با همکاري موسسه دي کد از ايسلند تاکيد کرد که در اين رابطه با بستر سازي جهت استفاده بهينه از داده هاي حاصل از مطالعه گسترده ژنومي در TLGS ، ترجيحا به شکل حمايت مالي از پروژه و جذب دانشجوي دکتري و پسا دکتري در اين زمينه، با گرايش ژنتيک و آمار، درخواست شد.

پس از ايشان دکتر عزيزي در خصوص نيازمنديها و ضرورت اين حوزه توضيحاتي داده و سپس مطالعات نوين متابولوميک و تجهيزات لازم توسط دکتر مهدي هدايتي ، رييس مرکز تحقيقات سلولي مولکولي تشريح شد که در ضمن آن در خصوص  اهميت مطالعات متابولوميک، تجهيزلات مورد نياز اين مطالعه ها و امکانات بالقوه و بالفعل دانشگاه در اين خصوص بحث شد و نيز به  نيازهاي اين پژوهشکده براي شروع مطالعات اشاره شد که به دنبال مباحث مربوطه جهت خريداري دستگاه MASS-MASS و تخصيص اعتبار مربوطه از سوي دانشگاه و نيز مجوز استفاده از دستگاه NMR دانشگاه در آزمايشگاه جامع درخواست گرديد.

سپس محمد ربيع زاده، مسئول بودجه و اعتبارات به نيابت از دکتر علمداري، معاونت پشتيباني پژوهشکده، گزارش اجرايي و طرح توسعه ساختمان آزمايشگاه را ارائه و توضيح داده شد که جهت توسعه فضاي فيزيکي آزمايشگاه پژوهشکده مکاتبات لازم با مراجع ذيصلاح ، وزارت بهداشت، سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور انجام و براي اخذ مجوزهاي لازم و تخصيص اعتبار نيز به شکل 50%-50% هماهنگي ها صورت گرفته ليکن با عنايت به موقوفه بودن زمين دانشگاه، مستاجر اصلي (دانشگاه) مي بايد با موجر (آستان قدس رضوي) مکاتبه و اطلاع رساني نمونه و موافقت را جلب نمايد و نهايتا درخواست  شد در اين خصوص مساعدت لازم به عمل آيد.

در قسمت بعدي دکتر اميرعباس مومنان، مدير اجرايي مطالعه قند و ليپيد تهران، گزارش اجرايي از نيازمندي تعميرات واحد قند و ليپيد و بهسازي ساختمان واحد را عرضه نمود و طي آن متذکر شد ساختمان استيجاري مطالعه قند و ليپيد تهران واقع در خ 30 متري نيروي هوايي در شرق تهران پس از قريب به 18 سال فعاليت نياز به بازسازي و تعميرات اساسي دارد و اين در حالي است که مالک (موجر) با عنايت به اينکه در اين سالها از بخش اعظمي از اجاره بهاء چشم پوشي کرده است با هزينه کردن براي اين تعميرات موافقت نمي نمايد. با توجه به موارد مطروحه مقرر شد موافقت شد دانشگاه براي اين تعميرات اعتباري تخصيص داده و پژوهشکده را در اين راه مساعدت نمايد.

مسئله دانشجويان دکتراي تخصصي پژوهش و مشکلات در خصوص فراغت از تحصيل آنها عنوان بعدي جلسه بود که توسط دکتر آرش قنبريان مطرح گرديد و مقرر شد با تاييد و تصويب هيات محترم امناي دانشگاه، در اين مورد و موارد مشابه،  موضوع به شکلي به صلاحديد رياست محترم دانشگاه حل شود.

دکتر آزيتا زاده وکيليپس از اين بحث مطالبي در خصوص کارانه پژوهشي و معادل سازي فعاليت هاي پژوهشي مطرح نمود و افزود تفاوت چشمگير در درآمد مانع بزرگي براي خدمت افراد، به ويژه فارغ التحصيلان رشته هاي مختلف باليني، در کسوت هيئت علمي پژوهشي است و پيشنهاد داد چنانچه هيئت رئيسه موافقت نمايند پژوهشکده مي تواند در چهار چوب موازين کلي موجود، دستورالعمل تهيه نمايد

در ادامه جلسه مسئله جذب و تسهيل جذب افراد مستعد پژوهشکده به عنوان هيات علمي توسط دکتر فرزاد حدائق، رييس مرکز تحقيقات متابوليک ارائه و مقرر شد جهت اولويت دادن به جذب اين افراد، وفق آيين نامه هاي جذب مربوطه، تدابيري اتخاذ و از سوي دانشگاه اعلام گردد.

فعاليت هاي شرکت دانش بنيان و طرح فعاليت ها و مشکلات آن آخرين مبحثي بود که توسط دکتر اميرعباس مومنان، رييس هيات مديره شرکت پژوهش کاو آفاق ارائه گرديد و در آن به مراحل تشکيل شرکت، طراحي و توليد مکمل دارويي يدوفوليک، راه اندازي کلينيک ديابت ثمين اشاره شد.

در خاتمه دکتر افشين زرقي، معاونت پژوهشي دانشگاه ، رتبه علمي پژوهشکده غدد و دانشمندان شاغل در آن را خاطرنشان و رشد رتبه علمي دانشگاه طي ساليان اخير را يادآور شد. وي با توجه به شرايط موجود آمادگي معاونت متبوع خود را جهت حمايت از پژوهشکده و اساتيد آن اعلام و پيشنهاد داد براي استفاده از تجهيزات درخواست شده از تسهيلات متمرکز دانشگاه استفاده شود.

همچنين دکتر عرشي بر تعيين فردي جهت ارتباط با دانشگاه جهت انتقال مفاهيم علمي به عامه مردم پيشنهاد داد و مقرر شد اين امر برعهده روابط عمومي پژوهشکده قرار بگيرد.

سپس دکتر پيوندي، رياست دانشگاه با ذکر مجدد وجود افتخار آميز پژوهشکده و شخص دکتر عزيزي ، محدوديتهاي ستاد دانشگاه را به اختصار تشريح کرد. وي در پايان يادآور شد که با توجه به وابستگي تام اقتدار کشور به توسعه علوم ، نوآوري را از اولويتهاي ضروري سياستگزاري دانشگاه قرار داده است.
 شوراي عالي پژوهشكده علوم

اخبار مرتبط