عضویت در سایت

عوامل خطر بيماريهاي قلبي عروقي


يافته هاي يک مطالعه بومي بر روي جمعيت شرق تهران

 

مطالعه قند و ليپيد تهران يک طرح پژوهشي مبتني بر جمعيت است که به شکلي بي نظير در منطقه و کم نظير در جهان به بررسي عوامل خطر بروز بيماريهاي غيرواگير در حمعيت پانزده هزار نفري شرق تهران در طول قريب به دو دهه پرداخته که نتايج منتشر سده از آن در قالب بيش از 600 عنوان مقاله و گزارش علمي، سهم به سزايي در توليد و نشر دانش و ارتقائ شاخص هاي پژوهشي و علمي کشور در حوزه بهداشت داشته است.

يکي از مطالعاتي که اخيرا در قالب اين پژوهش توسط مرکز تحقيقات و پيشگيري از بيماريهاي متابوليک صورت پذيرفته، تعيين بروز و عوامل خطر فاکتورهاي حوادث قلبي و عروقي زودرس نام دارد.

دکتر فرزاد حدائق ، رياست مرکز و مجري اين طرح در گفتگويي با روابط عمومي پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم در خصوص يافته هاي اين مطالعه که براساس نتايج 12ساله بررسي بر روي جمعيت شرق تهران به دست آمده ميگويد ميزان بروز حوادث قلبي- عروقي زودرس در مردان حدود 5 و در زنان حدود 4 هزار شخص / سال مي باشد. وي توضيح ميدهد که ميزان پايين HDL-C، کلسترول بالا، کشيدن سيگار، فشار خون بالا و ديابت نوع 2 از مهمترين عوامل قابل تغيير در ميان مردان بوده و در مقابل ديابت نوع 2، کلسترول بالا، اضافه وزن ، فشار خون بالا و وضعيت پيش ديابتي از مهمترين عوامل قابل تغيير در زنان تحت مطالعه بوده است.

اين فوق تخصص غدد مي افزايد که انجام فعاليت فيزيکي به ميزان 3بار در هفته توانسته است ميزان بروز حوادث قلبي عروقي را در ميان خانم ها به ميزان 33% کاهش دهد و از آن به عنوان يکي از نتايج مهم اين مطالعه ياد ميکند.

به گفته اين استاد دانشگاه با توجه به روند فزاينده وضعيت پيش ديابت و اضافه وزن در جامعه، توجه به جامعه بانوان که داراي اين عوامل خطر ميباشند از اهميت قابل ملاحظه اي در سياستگزاريهاي بهداشتي برخوردار است. وي همچنين تاکيد ميکند تا آقايان نسبت به ترک مصرف سيگار، کنترل کلسترول و فشارخون بالا و نيز قند خون خود اولويت بيشتر قائل شوند.

اهميت مطالعه فوق در بومي بودن آن و قابليت تعميم به جمعيت ايران اسلامي است تا بتوان با تکيه بر يافته هاي تحقيقاتي از اين دست نسبت به شناسايي تفاوتهاي جمعيتي اقدام و در حوزه برنامه ريزيهاي بهداشتي توفيق بيشتري کسب کرد.

اخبار مرتبط