عضویت در سایت

مصاحبه با دکتر منوچهر ترابي


در محيط كار حلقه وصل بين كار و عامل كار، ارتباطات (Communication) است. البته ارتباطات بدون يك عضو هدايتگر( leader) در محيط كار نمي تواند سهم خود را بروشني انجام دهد. آنچه امروزه محيط هاي كار را تهديد مي كند فقدان ارتباطات نيست بلكه ارتباطات ناكارآمد و فقدان نقشه و مدل ارتباطي است. افرادي كه مسئوليت و ماموريت سرپرستي و هدايت نيرو هاي انساني را در محيط كار بر عهده گرفته اند، اراده و تصميم قلبي دارند تا موجبات عملكرد بهينه را براي ديگران در محيط كار فراهم سازندبه همين منظور طرح تعالي رفتار سازماني بصورت نشست هاي متوالي تعاملي در پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم به اجرا درآمد.

 

دکتر منوچهر ترابي متخصص روانشناسي و مجري طرح که سوابق طولاني و موفقي در اين زمينه دارند طي گفتگويي توضيحات بيشتري را ارائه ميدهند که از نظر شما ميگذرد:

 

لطفا بفرمائيد اجراي اين طرح چه ضرورتي داشته و هدف و راهبرد اصلي شما چه بوده

 

منابع انساني از اركان حياتي سازمان قلمداد مي شوند، توسعه و تعالي بدون منابع انساني غير ممكن است. در سازمانها، روابط انساني از پيچيده گي خاصي برخوردارند. لذا شناسايي پرتگاه ها و گره هاي ارتباطي براي سلامت سازمانها ضروري به نظر مي رسد

 

هدف عمده سازمانها انجام ماموريت هاي محوله در راستاي اهداف كلان سازماني، بواسطه منابع انساني با انگيزه به نحوي كه رضايت ذي نفعان در آن تضمين شده باشد، است که اين مهم به سادگي محقق نمي شود. به بيان ديگر براي رسيدن به اين امر، ملزومات و شروطي وجود دارد. انسان حلقه اساسي اين چرخه بوده و اين انسان قبل از اينكه عامل كار باشد، نيازها و ماموريت هاي انساني و اجتماعي و معنوي دارد. رابطه كار با انسان رابطه پيچيده اي است. از طرفي كار وابسته به انسان است، از طرف ديگر عاملي كه كار به او وابسته است، خودش به شغل وابسته است. به نظر مي رسد براي تقويت كار و بهره  چاره اي غير از توجه و تقويت منابع انساني نداريم.

 

براي رسيدن به وضعيت مطلوب برگزاري  مدل تقويت شايستگي هاي سرپرستي  مديريتي با محوريت ارتباطات انساني و رهبري طراحي و پس از موافقت مديريت ارشد، به اجرا درآمد.

 

چه نتايجي را از اجراي طرح دنبال ميکنيد؟

 

افزايش دانش مخاطبان در حوزه هاي مختلف کاربردي نظير: ارتباطات انساني،  درک پيام گيرنده ، دقت به ابزارهاي ارسال پيام، تنظيم سطوح ارتباطي با ديگران،افتراق انتقاد سازنده از مخرب، شناسايي عناصر اصلي کار تيمي، وقوف به نقش و جايگاه خود در فرهنگ سازماني، جلوگيري از سوء تفاهم، انجام وظايف محوله به نحو احسن، کسب مهارت سرپرستي و امثال اينها.

 

ارزيابي شما از عملكرد سازمان در حيطه روابط انساني چيست؟

 

            با توجه با تركيب منابع انساني و ماهيت كار و ماموريت هاي محوله، و تجارب مديران ارشد پژوهشكده، روابط انساني "خوبي" در پژوهشكده حاكم است. البته براي پاسخ به اين سوال لازم است تا با يك سنجه مناسبي وضعيت موجود سرند دقيقي بعمل آيد. بطور كلي برداشت من اين است كه تقويت روابط انساني در سازمان از نگراني هاي مديران ارشد سازمان محسوب مي شود.

 

 

 

در طي برگزاري اين جلسات به چه چالشهايي برخورد كرديد؟

 

درطي جلسات متعدد با نيروهاي انساني مختلف پژوهشکده متوجه بسياري از سوء تفاهم ها بين پرسنل و مديران شديم که بيشتر به ضعف مهارت هاي ارتباطي در هردو گروه برمي گشت.

 

 

 

آيا اين چالشها به عنوان موانع عمده در دستيابي پژوهشكده به اهداف خود محسوب مي شود؟

 

عدم توجه به اين عوامل هر سازماني را در دراز مدت از پاي در مي آورد. نقش منابع انساني راضي در موفقيت سازمانها حياتي است.

 

 

 

آيا تصور مي كنيد ادامه اين برنامه مي تواند به برطرف نمودن اين چالشها كمك كند؟

 

آموزش تنها سرمايه گذاري است كه سود قطعي دارد. همانطوريكه اشاره شد، حلقه مفقوده در سازمانها، ارتباط كارآمد بين افراد و مديران است.و اين طرح به نوعي در حال وصل اين حلقه ها به هم بود. با توجه به استقبال افراد شركت كننده و فضاي مثبت پيش آمده و اظهارات مكتوب و شفاهي آنان، تصور من اين است كه ما در آستانه چيدن ثمره اين پروژه هستيم.

 

 

 

ارزيابي شما از دستيابي به اهداف اوليه اين دوره تا به امروز چيست؟

 

اثربخشي دوره را هم بصورت كوتاه مدت و هم ميان مدت مي توان ارزيابي كرد. براي اين كار روشهاي متعددي وجود دارد كه آسان ترين آنها، نظرسنجي مستقيم از شركت كننده ها است. كاهش گلايه ها، كاهش غيبت ها، كاهش ترك خدمت، افزايش بهره وري، افزايش صميميت و غيره مواردي هستند كه مي توان آنها را سنجيد و چنانچه اطلاعات ثبت شده اي قبل از مداخله (اجراي دوره) در دست باشد معيار ارزشمندي براي بررسي اثربخشي دوره مي تواند باشد

 

 

 

و كلام آخر...

 

با توجه به تجربه 12 ساله من در اجراي اين دوره ها، استقبال پژوهشكده از اين طرح تقريبا بي سابقه بود. علي رغم اينكه شركت در دوره اجباري نبود، شوق افراد براي حضور در كلاس مثال زدني بود.

 

وضعيت كلي سازمان از حيث روابط انساني جاري در آن، نمره بالاتر از خوب را مي گيرد. اميد واثق دارم كه پس از رفع شدن موانع موقتي، اهداف پيش بيني شده محقق خواهد شد.

اخبار مرتبط