عضویت در سایت

نشست معرفي مراکز تحقيقاتي


اولين جلسه معرفي مراکز تحقيقاتي پژوهشکده  علوم غدد درون ريز و متابوليسم در تاريخ شانزدهم ارديبهشت ماه در سالن پيامبر اعظم (ص) برگزار شد.

در ابتدا دکتر عطيه آموزگار قائم مقام مرکز تحقيقات غدد به معرفي فعاليتهاي مرکز متبوع خود پرداخت. وي در آغاز به معرفي همکاران مرکز پرداخته سپس در ارتباط با مقوله توليد علم، تعداد و IF مقالات منتشر شده اين مرکز از سال 2009 را ارائه داد و در ادامه به انتشار بالغ بر 30 عنوان کتاب توسط اين مرکز و ذکر اسامي برخي از آنها اشاره کرد.

ظرفيت سازي سرفصل بخش ديگري از سخنان دکتر آموزگار بود و در دنباله به توضيح روشهاي ارتقائ کيفي اعضا مرکز پرداخته که طي آن به برگزاري کارگاه ها و سمپوزيومها و نيز برگزاري هفتگي ژورنال کلاب و راند بخش اشاره نمود. وي سپس آمار مختصري از اين جلسات آموزشي ارائه داد و بعد از آن همکاريهاي علمي مرکز تحقيقات غدد با ساير مراکز علمي را تشريح کرد. طرح هاي مداخله اي، جذب اعتبارات خارجي و همکاري با وزارت بهداشت از ديگر عناويني بودند که توسط قائم مقام اين مرکز به آنها پرداخته شد.

شرکت دکتر عزيزي، رياست مرکز، در تدوين راهنما و توصيه هاي بين المللي پزشکي يکي از اقدامات شاخص بين المللي اين مرکز مي باشد که دکتر آموزگار به آن اشاره نمود. همچنين شرکت در تدوين راهنماي ملي و تعيين CONCEPT جديد در زمينه هاي مختلف مرتبط با فيزيولوژي و اختلالات غده تيروئيد از ديگر توليدات علمي اين مرکز نيز در ادامه توضيح داده شد. وي در بخش پاياني سخنان خود به ذکر نيازهاي مرکز تحقيقات غدد پرداخت.

پس از ايشان دکتر لادن مهران از محققان اين مرکز به معرفي مطالعه تيروئيد تهران که بر مبناي مطالعه قند و ليپيد تهران برنامه ريزي شده پرداخت و با ذکر ويژگيهاي آن از جمله جمعيت مورد مطالعه و مواد و روشها به ذکر برخي از نتايج آن از جمله انتشارات مقالات مرتبط در نشريات بين المللي پرداخت.

در دومين قسمت اين نشست دکتر محمود عباسي، رئيس مرکز اخلاق و حقوق پزشکي ايراد سخنراني کرد. وي در آغاز با اشاره به خلاء موجود در علوم پزشکي در زمينه اخلاق، فقه و حقوق، تمايل به يافتن اين گمشده در لابلاي پيشينه تمدن ايراني اسلامي و آموزه هاي ديني را انگيزه اوليه تشکيل اين مرکز عنوان نمود که به دنبال آن منجر به تاسيس اين مرکز در سال 85 مشتمل بر 5 گروه  گرديده که در حال حاضر به يازده گروه فعال ارتقا پيدا کرده است.

وي سپس به برگزاري سمينارها، سمپوزيوم ها و کارگاه ها توسط اين مرکز اشاره کرد و خاطر نشان ساخت که عناوين اين کارگاه ها تکراري نبوده و هر کدام متناسب با طيف مخاطبين در مراکز مختلف درماني تعيين شده است. در همين زمينه نيز از اولين کنگره بين المللي اخلاق پزشکي در سال 1368 به عنوان بزرگترين کنگره حقوقي کشور ياد و در دنباله سابقه ساير کنگره هاي برگزار شده را مطرح کرد.

وي انتشار بيش از يکصد جلد کتاب را بخشي از فعاليت هاي مرکز متبوعه خود ذکر و در خصوص فعاليتهاي پژوهشي به 130 طرح تحقيقاتي که برخي از آنها با همکاري UNDP و UNAIDS انجام شده و نيز آماري از مشاوره  و راهنمايي پايان نا مه ها و تفاهم نامه هاي همکاري علمي آموزشي اشاره کرد.

طراحي و راه اندازي دوره هاي مختلف آموزشي و ذکر عناوين آنها به اضافه فهرست طرح هاي مصوب مرکز و نهايتاً رئوس برنامه راهبردي پايان بخش سخنان دکتر عباسي بود.

 

اخبار مرتبط