عضویت در سایت

نمايه شدن مجله بين المللي غدد، توفيقي ديگر در عرصه توليد علم


مجله بين المللي غدد، اخيرا در پايگاه ESCI اندکس شده که به لحاظ ارتقائ کيفي از اهميت شايان توجهي برخوردار است. براي اطلاع از چگونگي اين رويداد و نتايج آتي آن گفتگويي داشتيم با دکتر آزيتا زاده وکيلي، سردبير اين نشريه که در زير مشاهده ميکنيد:

1-    لطفا توضيح مختصري دربار پيشينه و روند رشد مجله بفرماييد. 

- انتشار مجله درسال 1382 (2003 ميلادي)، با کمک تيم کوچکي در پژوهشکده غدد آغاز شد. رهبري اين تيم را آقايان دکتر عزيزي و دکتر زاهدي عهده دار بودند. نمي توان از مجله غدد سخن گفت مگر آنکه از زحمات بسياري که استاد فقيد دکتر زاهدي براي انتشار و پيشرفت مجله کشيدند قدرداني نمود. روحشان قرين رحمت باد. 

مجله بين المللي غدد درون ريز دوسال اوليه اش به صورت دو شماره در سال چاپ مي شد و سپس با افزايش تعداد مقالات دريافتي به فصلنامه تغيير يافت و همچنين نسخه الکترونيک آن در سايتي که توسط پژوهشکده راه اندازي گرديد در دسترس خوانندگان قرار گرفت. در سال 2010 به منظور راه اندازي سيستم مديريت آنلاين براي صرفه جويي در زمان و هم چنين براي تهيه ملزومات اندکس شدن در PubMed قرار دادي با شرکت کوثر، منعقد شد و متعاقباً سايت فعلي مجله راه اندازي گرديد که امکان ثبت، داوري و دسترسي رايگان به مقالات را در اختيار داوران و خوانندگان قرار مي دهد. با تسريع در فرايند نشر و منظم شدن شماره¬هاي مجله و ارسال فايل¬هاي مناسب، سرانجام در بهار سال 2013 مجله در پايگاه اطلاعاتي PubMed نمايه شد و متن کامل تمام مقالاتي که از سال 2012 چاپ شده¬ بودند، از طريق PubMed  Central(PMC) در دسترس خوانندگان قرار گرفت. ورود به PubMed با افزايش مشاهده پذيري (Visibility) همراه بود و در فاصله کمي تعداد مقالات دريافتي افزايش يافت. با افزايش دريافت امکان بيشتري براي اتنخاب بدست آورديم که فرصتي شد براي ارتقاء بيشتر در کيفيت مجله و تلاش براي قرار گرفتن در ليست مجلات (Web of Science )  ISI  که جامعترين امکان جستجوي استنادات در زمينه علوم را فراهم مي آورد. 

2-    در خصوص پايگاه ESCI توضيح دهيد.

- سال گذشته شرکت تامسون رويترز، که متوليISI مي باشد، اقدام به راه اندازي نمايه استنادي جديدي به نام Emerging Sources Citation Index )ESCI) نمود. هدف از اين اقدام، آنگونه که رسما اعلام داشته اند، گستراندن هر چه بيشتر پوشش Web of Science بر دنياي نشريات و تحت پوشش درآوردن نشرياتي بوده که علاوه بر رعايت معيارهاي کلي نشر، کيفيت علمي بالا، همترازداوري(Peer review) داشته، نشرشان در منطقه حائز اهميت بوده و به موضوعات نو در زمينه علم ميپردازند. به اين ترتيب مخاطبين  به طيف وسيع تري از مجلات دسترسي خواهند داشت. نمايه شدن در ESCI به مجلات نيز فرصت بهتري براي ديده شدن و دريافت ارجاعات مي¬دهد زيرا اين مجلات در مستر ليست مجلات تامسون رويترز قرار ميگيرند. 

3-    تاثير نمايه شدن در اين پايگاه در کميت و کيفيت توليد علم در داخل کشور چيست؟

- چنانکه ميدانيد همزمان با مجله غدد درون ريز چندين مجله ايراني ديگر نيز توسط پيگيري هاي وزارت ب.د.آ.پ در ESCI نمايه شدند. اين نمايه سازي به معناي گذراندن مراحل اوليه بررسي جهت اخذ ضريب تاثير رسمي(IF) مي باشد و بنابراين انگيزه اي است تا با توجه بيشتر به محتواي علمي مقالات مورد پذيرش و تلاش در جهت بالا بردن کيفيت، از اين فرصت نمايه شدن براي جلب مخاطب و بالا بردن ارجاعات که منجر به دريافت IF ميشود بهره ببرند. 

4-    محتويات غالب مقالات نشريه حول چه محورهايي است.

- IJEM نتايج مطالعات انساني، حيواني همچنين نتايج مطالعات سلول ها در محيط کشت را که مرتبط اندوکرينولوژي باشد و به پيشبرد اين علم در زمينه مراقبت هاي باليني، اپيدميولوژي، پاتوفيزيولوژي بيانجامد در قالب هاي مقاله پژوهشي، مروري، گزارش مورد و نامه به سردبير و غيره به چاپ ميرساند.

5-    در حال حاضر چه ميزان از مقالات از نويسندگان خارج از کشور است؟

- در حال حاضر حدود 40% مقالات چاپ شده از نويسندگاني از ساير کشورها ست.

6-    با توجه به روند موجود آينده را چگونه ارزيابي مي¬کنيد؟

- انتظار مي¬رود که تعداد مقالات دريافتي که سطح علمي بالاتري دارند افزايش يابد و اميدواريم بتوانيم مقالات مروري از افراد صاحب نظر به چاپ برسانيم و از اين طريق تعداد ارجاعات به مقالات مجله را افزايش دهيم. البته ارتقاء کيفيت مستلزم ارتقاء داوري و پيگيري مقالات نيز هست.  بنابراين دست يافتن به اين هدف اراده و تلاش بيش از پيش تمامي دست اندرکاران مجله را طلب مي کند. 

7-    سخن آخر.

- از اين فرصت استفاده مي¬کنم و از تمامي همکاران گرانقدرم در پژوهشکده، دستياران گرامي سردبير و همچنين تمامي داوران ارجمند که خالصانه تلاش مي¬کنند و وقت گرانبهايشان را براي پيشبرد امور مجله اختصاص مي دهند و همچنين همکارانمان در شرکت کوثر که امکانات فني و اجرايي انتشار مجله را مهيا ميسازند  صميمانه سپاسگزاري نموده و تندرستي و رستگاري تمامي آنان را از خداوند يکتا درخواست مي¬نمايم. 

اخبار مرتبط