عضویت در سایت

هزينه اثربخشي روشهاي مختلف غربالگري و مديريت ديابت بارداري ضرورتي براي نظام سلامت


پروژه هزينه اثربخشي روشهاي مختلف غربالگري و مديريت ديابت بارداري در تاريخ دوازدهم خرداد ماه با حضور مجريان طرح در پژوهشکده غدد معرفي شد.

نظر به روند شيوع ديابت و اهميت آن در دوران بارداري در سلامت مادر و نوزاد و رويکردهاي گوناگون مراکز مراقبت، اين پروژه با همکاري اداره سلامت مادران و اداره کل سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت توسط مرکز تحقيقات اندوکرينولوژي توليد مثل پژوهشکده علوم غدد درون‌ريز و متابوليسم طراحي گرديد تا توسط  واحدهاي تنظيم خانواده دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سيزده استان کشور اجرايي گردد.

در آغاز اين جلسه دکتر فريدون عزيزي رياست پژوهشکده طي سخناني ضمن اشاره به شيوع اين معضل و ذکر عوارض آن شواهد بومي و بين‌المللي را ارائه و درباره اهميت نحوه رويکرد اثربخش به اين موضوع را با توجه به شرايط موجود در هر جامعه‌اي تاکيدات لازم را نمود.

سپس دکتر فرحناز ترکستاني رياست اداره کل سلامت مادران در خصوص مراقبت‌هاي ادغام يافته دوران بارداري سخنراني کرد. وي در سخنان خود کلياتي در مورد فعاليت‌هاي اداره متبوع خود را يادآور شد و سپس با ذکر شيوع ديابت اهميت انتخاب بهترين روش غربالگري با توجه به شرايط بومي را که هدف اصلي اين پروژه محسوب مي‌شود را خاطر نشان ساخت.

در ادامه دکتر عابديني متخصص زنان، اهداف کلي اداره سلامت مادران را فهرست‌وار بيان و ضرورت انجام مراقبت‌هاي بارداري را يادآور شد و بر ارتقاء مراقبت در بارداري‌هاي پرخطر تاکيد و در اين ارتباط به برخي از چالش‌هاي موجود در حوزه ديابت بارداري و اختلاف نظرها اشاره کرد.

جلسه با سخنراني دکتر فهيمه رمضاني تهراني رئيس مرکز تحقيقات اندوکرينولوژي توليد مثل ادامه پيدا کرد که طي آن کليات پروژه و فرم‌هاي آن توضيح داده شد. وي در سخنان خود شاخص‌هاي انتخاب بيماري براي غربالگري را يادآور و شمول آنها براي بيماري ديابت را خاطرنشان ساخت و سپس تنوع روش‌هاي غربالگري توصيه شده توسط مجامع علمي را ارائه داد.

نتايج مطالعات بين‌المللي بررسي هزينه اثربخشي غربالگري و درمان ديابت، بخش ديگري از سخنراني دکتر رمضاني را تشکيل مي‌داد که نهايتاً توصيه سازمان بهداشت جهاني مبني بر انتخاب پروتکل مناسب براي هر کشور بر اساس شرايط موجود را مطرح نمود. وي سپس با يادآوري رعايت جنبه‌هاي اخلاقي اين مطالعه، اهداف آن را براي شرکت کنندگان برشمرد.

لازم به ذکر است که اين پروژه ذيل 5 پروتکل به صورت جداگانه در شهرستانهاي سيزده استان مختلف اجرا و هزينه‌هاي کلي، فردي در کنار کيفيت زندگي برآورد و نهايتاً براي انتخاب بهترين شيوه با يکديگر مقايسه مي‌گردند.

در بخش دوم اين نشست شرکت کنندگان به گروه‌هاي مختلف تقسيم شدند و مراحل انجام پروژه به صورت کارگاهي براي آنان تشريح شد.

اخبار مرتبط