عضویت در سایت

پیشگیری و درمان چاقی کودکان و نوجوانان به توصیه دکتر علی اکبر سیاری


دکتر علی اکبر سیاری ؛ فوق تخصص گوارش و کبد کودکان بیان می دارد که، معضل اضافه وزن و چاقی دوران کودکی و نوجوانی به صورت یک مشکل فراگیر جهانی در آمده است. راهکارهای درمانی متفاوتی برای آن پیشنهاد شده است اما توجه به مواد ذیل جزو اساسی درمان است: 
درمان چاقی در تمام کودکان و نوجوانان که نمایه توده بدنی آنها بالاتر از حد طبیعی باشد، توصیه می شود. لازم است در هر نوبت مراجعه کودکان و نوجوانان به پزشک و دیگر دست اندرکاران امر بهداشت کودکان و نوجوانان، خانواده در مورد اضافه وزن فرزندشان آگاه شوند تا هرچه سریع تر اقدامات لازم برای کنترل اضافه وزن آغاز گردد و ضروری است خانواده را از این امر آگاه کرد که هدف از کنترل اضافه وزن، برقراری سلامت کودکان و نوجوانان و پیشگیری از بیماری های سنین بعدی است. باید به ایشان گوشزد نمود که بهتر است برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن هرچه زودتر اقدام کرد. بدینوسیله می توان همکاری خانواده ها را جلب نمود و به موفقیت توصیه های اصلاح شیوه زندگی در برطرف نمودن اضافه وزن امید داشت. 
در این راستا باید وزن و قد کودکان و نوجوانان به طور مرتب اندازه گیری شده و وضعیت نمایه توده بدنی آنها تعیین گردد. لازم است خانواده را از وضعیت تناسب قد و وزن فرزندشان آگاه کرد.
 امروزه نقش خانواده ها و جامعه در رابطه با پیشگیری و کنترل اختلالات تغذیه ای کودکان و نوجوانان بیش از پیش مشخص شده است.
 پژوهش های گوناگون نشان داده اند که آموزش همزمان والدین و کودکان برای درمان چاقی نتایج بهتری نسبت به آموزش به تنهایی در این دو گروه داشته است. لازم به ذکر است که برای کاهش وزن به روش صحیح باید چندین راهکار را در کنارهم قرار داد تا بتوان نتیجه بهتری را به دست آورد. برای رسیدن به وزن ایده آل، رژیم غذایی مناسب، فعالیت جسمی کافی و اصلاح رفتاری ضرورت دارد. همچنین بررسی رفتار خانواده تاثیر به سزایی دارد. 
اصول درمان چاقی شامل موارد زیر است:
تشویق کودکان و نوجوانان به افزایش فعالیت روزمره 
عکس العمل درست در مورد رفتار غذایی نادرست : کودکان و نوجوانان باید بیاموزند که این عکس العمل چگونه و چطور اتفاق می افتد و نباید آنها را سرزنش کرد بلکه باید آنها را با عادات صحیح غذایی آشنا نمود و در این راستا آنها را مورد تشویق و حمایت قرار داد. 
کاهش احساسات در رفتار غذایی : کودکان و نوجوانان باید عادت کنند که مسائل را درک و نیازهای خود را بیان نموده و در زمان احساس ناراحتی و اضطراب به غذاخوردن رو نیاورند. 
تنظیم نحوه غذا خوردن هنگام گرسنگی و نشان دادن عکس العمل به احساس سیری: برخی کودکان و نوجوانان، حتی اگر سیر شده باشند به غذا خوردن ادامه می دهند.
تقویت اعتماد به نفس پیشگیری از بازگشت اضافه وزن (درصورت  موفقیت در کاهش وزن)
حمایت خانواده : کودکان و نوجوانان نمی توانند به تنهایی عادت غذایی و فعالیت بدنی خود را تغییر دهند بلکه احتیاج به کمک و حمایت از طرف والدین و اطرافیان خود دارند. بنابراین حمایت و همکاری خانواده در درمان چاقی کودکان و نوجوانان ضروری بوده و یکی از اساسی ترین زمینه های موفقیت در پیشگیری و درمان چاقی به شمار می رود. 
توجه: میزان کاهش وزن برای کودکان 2- 11 سال نبایستی بیشتر از نیم کیلو در ماه باشد. میزان کاهش وزن در کودکان و نوجوانان در رنج سنی بالاتر به طور متوسط می تواند یک کیلو در هفته باشد.
 

اخبار مرتبط