عضویت در سایت

کتاب روشهاي آينده نگاري


کتاب روش هاي آينده نگاري با موضوع آينده پژوهي توسط بنياد توسعه فردا و با همکاري پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي و پژوهشکده مطالعات آينده دانشگاه صنعتي امير کبير از سوي انتشارات نشر رويش و به نگارندگي مازيار عطاري، مهکامه طاعتي، شهرام علمداري و محسن بهرامي به بازار نشر عرضه شد.

در مقدمه اين کتاب که توسط استاد دکتر فريدون عزيزي رياست پژوهشکده علوم غدد نوشته شده، آمده است " آينده­نگاري به معناي فرايندي سامان مند و مشارکتي براي ساخت چشم اندازهاي ميان مدت و بلند مدت از جمله مهارتهايي است که مي بايست در سياستهاي روز بر اساس بينش و درک موجود از تهديدها و فرصت ها تاثيرگذار باشد."

ايشان در بخش ديگري از اين مقدمه با اشاره به اينکه اجزاي جهان امروز از توابع و سيستمهاي پيچيده پيروي مي کنند تاکيد مي نمايد بدون تفکر و تعقل سيستماتيک و درک بي ثباتي و پيش گويي احتمالات پيش رو، توسعه هاي پايدار امکان پذير نيست. وي در ادامه ميافزايد تفکر توسعه پايدار با آينده پژوهش و آينده نگري در هم آميخته اند و آينده پژوهي ابزاري است براي نيل به توسعه پايدار. اين دانشمند برتر جهان اسلام با يادآوري نامگذاري سال جاري تحت عنوان " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي" توسط مقام معظم رهبري، آن را يک ابداع توصيف کرده که نيامند تفکر و تعقل سازنده و سياستگزاري فعال و پوياست و مي تواند نقطه عطفي براي آينده نگاري و نظريه پردازي در جمهوري اسلامي ايران به ويژه در بخش سلامت باشد.

ايشان اين کتاب را که مشتمل بر سيزده فصل است را به عنوان هديه اي مناسب براي جويندگان حيطه علم نوپا معرفي مي کند.

ضميمه انتهايي اين کتاب که با رويکرد آينده نگاري به طرح الگوي نوين " معماري راهبردي سلامت" پرداخته به قلم دکتر شهرام علمداري، فوق تخصص غدد و و معاون پشتيباني پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم به رشته تحرير درآمده که مطالعه آن مي تواند براي همه دست اندرکاران نظام سلامت مفيد و موثر باشد.

 

اخبار مرتبط