عضویت در سایت

کتاب نام آوران طب معاصر ايران


کتاب نام آوران طب معاصر ايران به کوشش زهره فيضي توسط انتشارات آرون روانه بازار کتاب شد.

نويسنده در ديباچه اين کتاب آشنايي نوباوگان علم و دانش طلبان جوان با نحوه برخورد مصائب و مشکلاتي که عالمان براي فراگيري علم با آن دست و پنجه نرم کرده اند را به عنوان انگيزه نگارش يادکرده و اشاره نموده است که در پي رد ادعاي معانديني بوده است که عنوان مي دارند ايران تمامي پيشرفتهاي علمي خود را مديون غربيان است.

در اين کتاب که بر اساس سن تولد مرتب گرديده از 31 نفر از پيشکسوتان پزشکي ايران تقدير و طي مصاحبه هايي شرح حال زندگي ايشان را منعکس ساخته است.

دکتر فريدون عزيزي، رياست پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم که در ديباچه کتاب نيز از وي تقدير به عمل آمده يکي از اين پيشکسوتان است که شرح زندگي وي فصلي از اين کتاب را به خود اختصاص داده است. در اين فصل که از ايشان به عنوان دانشمند فرهيخته و پژوهشگر برگزيده ياد شده است پس از ذکر سوابق خانوادگي و تحصيلي، به پيشينه اجرايي اين چهره ماندگار علوم پزشکي کشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در دوران جنگ تحميلي اشاره کرده و خدمات وي در تشکيل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي و نيز مقابله با کمبود يد در کشور پرداخته است. از مطالب خواندني اين بخش از کتاب ذکر هدف از ارائه طرح ادغام تشکيل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي از زبان استاد است که مي­گويد: «پاسخگويي اجتماعي در تمام سطح نظام سلامت همچنين در سطح دانشکده پزشکي امري ضروري است. نظام سلامت بايد در مقابل کيفيت خدمات ارائه شده و دانشکده هاي پزشکي نيز متقابلاً بايد در مقابل دانش و نگرش و مهارتها و توانايي هاي فارغ التحصيلان پاسخگو باشند.»

در ادامه اين فصل به وضعيت پژوهش در کشور، مقايسه آن با قبل از انقلاب و شاخص هاي ارزشيابي آن توسط دکتر عزيزي مي پردازد که در دنباله آن به اقدامات وي در اين زمينه و توفيقات پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم اشاره مي کند.

عناوين اجرايي و دانشگاهي و نيز تاليفات استاد و جوايزي که طي اين ساليان دريافت کرده از ديگر مطالب اين بخش است.

در قسمت پاياني دکتر عزيزي خاطره اي را از ايام آغازين طبابت خود در ايران پس از مراجعت از آمريکا ذکر مي کند که منجر به بروز جرقه پژوهش در زمينه گواتر کشوري گرديده و طي آن مراحلي را توصيف مي کند که موجب اجراي طرح مقابله با اختلالات کمبود يد در سراسر کشور شد. طرحي موفق که علاوه بر تاثيرات قابل ملاحظه بر سلامتي و هوش جامعه به عنوان الگويي بارز در سطح جهان مطرح است.

 

اخبار مرتبط