عضویت در سایت

گردهمايي ساليانه انجمن سردبيران نشريات علوم پزشکي کشور


گردهمايي ساليانه انجمن سردبيران نشريات علوم پزشکي کشور با همکار انجمن سردبيران نشريات علوم پزشکي ايران، پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم و کميسيون نشريات وزارت بهداشت در تاريخ سي ام آذرماه در سالن پيامبر اعظم (ص) پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم برگزار شد.

در آغاز اين نشست علمي دکتر فريدون عزيزي، رياست انجمن ، ضمن خير مقدم به شرکت کنندگان تاريخچه اي از روند تشکيل، ضرورت و اهداف انجمن و سير تکاملي آن ذر و سپس با اشاره به اظهارات معاوت فناوري و تحقيقات مبني به دستيابي به تعداد نشريات پيش بيني شده در سند چشم انداز 20ساله، هدف فعلي معاونت مذکور را تمرکز بر ارتقائ کيفي مجلات موجود عنوان کرد.

ايشان در ادامه به معرفي و تحليل قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در خصوص پيشگيري و مقابله با تقلب در تهيه آثار علمي پرداخت. رياست پژوهشکده غدد در ابتداي اين سخنراني، وظايف چهارگانه نشريات پزشکي را ذکر و در ادامه تقسيم بندي مخاطبان آن را بيان کرد. وي سپس علل و پيش زمينه هاي تصويب اين قانون را که تابستان 96 توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب و ابلاغ گرديده است را توضيح داده و در ادامه ماده واحده آن را قرائت و پس از آن بندها و تبصره هاي آن را ارائه ومجازاتهاي معين شده در آن را بيان نمود.

سپس اين چهره ماندگار علوم پزشکي آشفتگي ها و نابساماني هاي موجود در اين حوزه را يادآور شده و نهايتا جزوه اي تحت عنوان "سرقت ادبي و عادات نگارشي نامناسب" را که توسط معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي منتشر شده را به عنوان مرجعي براي راهنمايي علاقمندان معرفي کرد.

سپس دکتر فروزان کريمي دبير اين برنامه به ايراد سخنراني در خصوص مفاهيم صاحب امتياز و ناشر پرداخته و پس از ايشان دکتر علي اکبري ساري، دبير کميسيون نشريات مزارت بهداشت، مطالب خود را تحت عنوان علل و زمينه هاي خروج تعدادي از مجلات پزشکي کشور از فهرست Pubmed Central ارائه داد.

در بخش دوم اين گردهمايي ابتدا پانل مسائل اخلاقي در نشر؛ نکات و اصول اخلاقي الزامي مورد نظر نمايه‌نامه‌هاي معتبر بين‌الملي و نکات اخلاقي و قانوني مربوط با حضور دکتر ليلا افشار، دکتر علي انجو و دکتر فروزان کريمي تشکيل که بعد از صحبتهاي اعضائ پانل پرسش و پاسخ انجام شد و پس از آن پانل پرسش و پاسخ با موضوع "سياستهاي حوزه معاونت تحقيقات و فناوري وزارت متبوع در مورد نشريات علوم پزشکي کشور" با حضور دکتر علي اکبري‌ساري، دبير کميسيون نشريات علوم پزشکي کشور برگزار و جلسه با پرسش و پاسخهاي چالش انگيز شرکت کنندگان خاتمه يافت.

گردهمايي ساليانه

نشريات علوم پزشکي

اخبار مرتبط