عضویت در سایت

گردهمايي علمي انجمن سردبيران


طبق روال همه ساله، گردهمايي علمي انجمن سردبيران نشريات علوم پزشکي ايران به دبيري علمي دکتر فرزوان کريمي متخصص ايمونولوژي و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، در تاريخ نهم دي ماه در تالار پيامبر اعظم (ص) پژوهشکده علوم غدد درون‌ريز و متابوليسم برگزار شد.

اولين سخنران اين گردهمايي، دکتر فريدون عزيزي در سخنان خود ابتدا به ذکر پيشينه تاسيس انجمن و ذکر اهداف اوليه آن پرداخت، سپس يادآوري همکاري کميسيون نشريات وي در ادامه ساختار و فرايند ارزيابي امور پژوهشي را توضيح و بر کيفيت توليد علم به عنوان شاخصه اصلي سودمندي پژوهش تاکيد و با استفاده از بيانات مقام معظم رهبري از کند شده روند آن طي ساليان اخير ابراز نگراني کرد. ايشان فقدان توليت واحد و کارآ را از يکسو و نظام آموزش و پرورش حافظه محور را به عنوان چالش‌هاي اصلي اين حوزه معرفي کرد.

وي سپس به کيفيت‌هايي که سردبيران و داوران توجه دارند اشاره و در ادامه، توجه به نافع بودن علم را توصيه کرد و غفلت از آن را از علل عقب افتادگي ما در Innovation Index دانست.

اين چهره ماندگار سپس به موضوع اخير کشف برخي تخلفات در حوزه نشر پزشکي اشاره و در خصوص نوع مقابله با آنها توضيحاتي ارائه داد و در ضمن آن بر وجوه پژوهشي اعضاء هيئت علمي به عنوان يکي از شاخصه‌هاي اصلي تاکيد کرد.

رياست انجمن سردبيران در دنباله سخنان خود به بيان مشکلات مجلات پزشکي فارسي زبان پرداخت و حرکت پاندولي در علم سنجي را تهديدي براي هويت ملي و زبان مادري ما عنوان کرد و تجديد نظر بر آيين‌نامه‌هاي ارزشيابي را براي پيشگيري از اين موضوع دانست. ايشان سپس توصيه‌هايي به سردبيران ارائه داد که عمل به آنها مي‌تواند از وقوع برخي از تقلبات پيشگيري کند.

دکتر عزيزي در خاتمه به مقالات متاآناليز و مروري و رواج آن در دنيا اشاره داشت و با ارائه آمار شيوع آنها و بررسي‌هاي به عمل آمده در خصوص سودمندي و کارآمدي آنها، لزوم بازبيني در رويکرد به نگارش اين مقالات را يادآور شد.

اخلاق در نشر و آيتم‌هاي هفده‌گانه Code of Conduct عنوان سخنراني بود که توسط سارا معصومي مدير اجرايي مجله IJMS به نمايندگي از دکتر بهروز آستانه، نايب رئيس انجمن، که امکان حضور در جلسه را پيدا نکرده بود ارائه شد.

دکتر پريسا خاني، مدير اجرايي مجله  Iran J Med Sci به عنوان سخنران بعدي در خصوص گزارش وجوه اخلاقي مطالعات انسان محور به ايراد سخنراني پرداخت و پس از وي مهين ملايي مدير اجرايي مجله دانشگاه علوم پزشکي گيلان، رعايت اصول اخلاق نشر در اعضاء هيئت علمي و کارکنان مراکز تحقيقاتي را بيان کرد.

در بخش دوم گردهمايي ابتدا دکتر علي روحبخش به نمايندگي از دکتر بي‌بي صديقه فضلي بزاز سردبير مجله Iran J Basic Med Sci مشهد مطالب خود را تحت عنوان Plagiarism ارائه داد و سپس دکتر رويا کليشادي سردبير نشريه Iran Prev.Med از دانشگاه علوم پزشکي اصفهان آخرين سخنراني علمي اين نشست را تحت عنوان Duphicate Paplication ايراد کرد.

اخبار مرتبط