عضویت در سایت

گردهمایی سالیانه انجمن سردبیران 1399


به دنبال پاندمی کووید 19 برگزاری تجمعات با محدودیت‌ها و ممنوعیتهای متعدد در سرتاسر جهان به جهت قطع زنجیره انتقال مواجه گردید. در این میان گردهمایی علمی در راستای پویایی خود رو به دنیای مجازی آوردند و موفق شدند رفته رفته مخاطبان خود را از طریق امکانات غیر حضوری که این فضا در اختیار آنان قرار می‌دهد جمع کنند.

انجمن سردبیران نشریات علوم پزشکی ایران که سالانه یک گردهمایی علمی با حضور سردبیران و یا نمایندگان آنان برگزار می‌کرد در سال 99 بنا به اقتضای شرایط اقدام به برگزاری این گردهمایی به صورت مجازی نمود.

این وبینار به دبیری دکتر فروزان کریمی عضو هیئت مدیره انجمن و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در تاریخ 13 اسفندماه برگزار شد. در آغاز این وبینار دکتر فریدون عزیزی، ریاست انجمن طی سخنانی به تشریح وضعیت نشر در دوران پاندمی پرداخت. ایشان با ذکر آمارهای موجود نشان داد که ثبت کارآزمایی‌های بالینی و نیز تولید علم در جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای جهان رتبه مناسبی دارد و از بسیاری کشورهای اروپایی نیز بالاتر است. وی در ادامه به کیفیت مقالات منتشر شده در خصوص بیماری کووید اشاره کرد و با ذکر بررسی‌های انجام شده توضیح داد که به دلیل تعجیل در تدوین مقالات، کیفیت آنها حتی در مجلات بسیار معتبر نیز پایین است و این امر در "پس‌گیری‌ها" نیز باعث رشد آمار شده است.

سپس دکتر فرید نجفی، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان در سخنان خود با اشاره به رشد مجلات علمی پژوهشی علوم پزشکی و وضعیت نمایه‌سازی آنها، مشکلات موجود در عرصه مجلات را تبیین و در ادامه راهکارهای برون رفت از آنها را توضیح داد. پس از ایشان دکتر علی اکبری‌ساری دبیر کمیسیون نشریات با موضوع گزارشی از وضعیت و مشکلات نشریات علوم پزشکی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و طی آن مسائل مربوطه را به تفصیل بیان کرد. سپس دکتر محمدحسین نیک‌نام نایب رئیس انجمن گزارش هیئت مدیره انجمن طی یکسال گذشته اعم از تعداد جلسات، تصمیمات متخذه و چالش‌های موجود را ارائه کرد. دکتر احسان شمسی کوشکی دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهشهای زیست پزشکی سخنران بعدی این برنامه بود که با عنوان تخلفات در انتشارات مقالات به ایراد سخنرانی پرداخت و به دنبال وی مسئولیت اخلاقی سردبیران در نشر نتایج مطالعات انجام شده در زمان اپیدمی توسط دکتر لیلا افشار عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه گردید.

خصوصیات مطلوب کارآزمایی‌های بالینی در زمان اپیدمی عنوان سخنرانی بعدی بود که دکتر لطیف گچکار دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه به بیان آن پرداخت. دکتر محمد عبدالهی عضو هیئت مدیره انجمن آخرین سختران این برنامه مجازی بود که در خصوص اصول اخلاقی و لیست سیاه مجلات به ایراد سخنرانی پرداخت. پس از انجام سخنرانی‌ها پانل پرسش و پاسخ برگزار شد که سخنرانان به سئوالات مطرح شده توسط شرکت کنندگان پاسخ دادند.

 

اخبار مرتبط