عضویت در سایت

کنترل کیفی در آزمایشگاه قسمت اول

کنترل کیفی در آزمایشگاه (I)
دکتر مریم توحیدی

دانشیار آسیب شناسی تشریحی و بالینی

پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دی ماه 1398

هدف اصلی در سیستم های مدیریت کیفیت آزمایشگاه، اطمینان از ارائه خدمات آزمایشگاهی با کیفیت  به درخواست کنندگان خدمت (بیمار و پزشک) است.

برای تحقق این امر وجود موارد زیر ضرورت دارد:

  •  دسترسی به تجهیزات مدرن
  •  حضور پرسنل آموزش دیده و دارای مهارت
  •  طراحی فضای فیزیکی ایمن و مناسب
  •  حضور یک تیم مدیریتی خوب

در یک مطالعه مروری که توسط  Bonini  و همکارانش در سال 2002 منتشر شد نشان داد:

  •  در مطالعات مختلف، میزان خطای آزمایشگاهی از 5 تا 61 % گزارش شده است.
  •  میزان توزیع خطاها در مراحل مختلف آزمایشگاه تقریباً مشابه است. 
  • اکثراً در مرحله پره آنالیتیکال (% 75-32) و کمتر در مرحله آنالیتیکال (%32-13).