وزارت بهداشت در تيرماه سال جاري دومين جشنواره گروه دانش آموختگان دوره دکتراي پژوهشي، از دانش آموختگان دکتري پژوهشي دانشگاههاي تحت پوشش اين وزارت، به ميزباني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي برگزار نمود.
دکتر پانته آ ناظري، دانشجوي پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم ، در اين دوره از بين 104 دانش آموخته، با داشتن 6 مقاله منتج از پايان نامه و بالاترين IF (ضريب تاثير) =70/6 به عنوان دانش آموخته ممتاز انتخاب و مورد تقدير قرار گرفت.
معيار انتخاب برگزيدگان، چاپ بيشترين تعداد مقاله منتج از پايان نامه و چاپ بيشترين مقاله منتج از پايان نامه در مجلاتي با IF (ضريب تاثير) بالا بود.
ضمن تبريک به ايشان و آرزوي توفيقات بيشتر، گفتگويي با وي داشتيم که از نظر شما ميگذرد:
1- لطفا سوابق علمي خود را به اختصار بيان کنيد.
من در سال 1384، تحصيلات کارشناسي خود را در رشته علوم تغذيه دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات به پايان رساندم و در سال 1386 با کسب رتبه 8 کشوري و 4 دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي وارد مقطع کارشناسي ارشد علوم تغذيه اين دانشگاه شدم. در سال 1390، همزمان با اعلام پذيرش دومين دوره دکتراي تخصصي پژوهش دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، در پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم دوره دکتراي خود را آغاز نمودم و پس از طي 5 سال آموزش و پژوهش در اين مقطع، در شهريور ماه 1395 فارغ التحصيل شدم.
2- طرح تحقيقاتي شما براي دکتراي مبتني بر پژوهش چه عنواني داشته و چگونه به اين موضوع علاقمند شديد؟
عنوان پايان نامهي من در اين دوره، بررسي تاثير دو نوع مکمل ياري يد بر وضعيت تغذيهاي يد مادران شيرده و کودکانشان و مقايسه آن با کودکان شير خشک خوار از بدو تولد تا يک سالگي بود که اساتيد بزرگوار و ارجمندم جناب آقاي دکتر فريدون عزيزي و سرکار خانم دکتر پروين ميرميران راهنمايي من را در اين پروژه به عهده داشتند و جناب آقايان دکتر يداله محرابي، دکتر مهدي هدايتي و دکتر حسين دلشاد به عنوان اساتيد مشاور با نظرات ارزشمندشان من را ياري کردند.
لازم به ذکر است که اين پروژه در حقيقت ادامه تحقيقات من در زمينه يد به عنوان يک ريز مغذي در دوره کارشناسي ارشد بود که حضور استاد ارجمند و دلسوزم جناب آقاي دکتر عزيزي در طول اين دوره، با توجه به نقش موثر و کليدي ايشان در ريشه کن کردن اختلالات ناشي از کمبود يد در ايران، زمينه ساز علاقه من به امر تحقيق و پژوهش در اين حوزه شد.
3- در خصوص پروژه پايان نامه خود مختصري توضيح دهيد.
به طور کلي اين پروژه شامل سه مرحله بود: مرحله اول، مادران شيرده تحت مکمل ياري با شير غنيشده با يد که حاوي 150 ميکروگرم يد بود قرار داشتند که طول مدت مداخله در اين مرحله 2 ماه بود، مرحله دوم شامل مکملياري مادران شيرده با دو دوز متفاوت يد (150 و 300 ميکروکرم) بود که در اين مرحله طول مدت مکملياري يک سال بود و در مرحله سوم، مادران و کودکان شير خشکخوار (همانطور که مستحضر هستيد شير خشکهاي موجود در بازار ايران حاوي يد هستند) به مدت يک سال مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج حاکي از آن بود که شير غنيشده با يد به طور موثري مي تواند باعث کفايت يد رساني مادران و کودکانشان شود. يافتههاي ما در مرحله دوم و سوم نشان داد که در طول مدت يک سال مداخله با دو دوز مکمل يد، مادران شيردهاي که تحت مکمل ياري يد 300 ميکروگرم قرار داشتند و کودکانشان به طور قابل ملاحظه اي نسبت به گروه دارونما و گروهي که از مکمل يد 150 ميکروگرم استفاده نموده بودند، کفايت يد رساني در آنان بيشتر بود. در عين حال، گروه شير خشک خواران تفاوتي را با گروه دارونما و 150 ميکروگرم نشان نداند ضمن آنکه وضعيت يد در کودکاني که مادرانشان تحت مکمل ياري 300 ميکروکرم يد بودند، به طور معنيداري بهتر از گروه شير خشک خواران بود.
4- چه برنامه هايي براي فعاليت هاي پژوهشي آتي داريد؟
طراحي پروژههاي بزرگ و کاربردي و همچنين آموزش و تربيت دانشجويان حوزه پژوهش جزء اهداف بلند مدت من هستند.
5- کلام آخر
کلام آخر اينکه، هميشه اين نکته را مد نظر داشته باشيم که پژوهش تنها به معناي انجام تحقيق و نگارش مقاله نيست و مفهوم واقعي پژوهش در پاسخ به اين پرسش نهفته است که آيا تحقيق و پژوهش انجام شده در راستاي خدمت به مردم، رفع مشکلات و نيازهاي آنان هست و يا خير.
اخبار مرتبط