عضویت در سایت

کمیته علمی هفتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران


هفتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران با دیدگاهی نو به بخش مردمی در آذرماه سالجاری برگزار خواهد شد.

از آنجاییکه سالنهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان محل برگزاری کنکره در نظر گرفته شده، کمیته اجرایی کنگره درصدد است اینبار با همکاری کانون و سایر نهادهای موثر نظیر صدا و سیما، شهرداری تهران و وزارت اموزش و پرورش، برنامه های فرهنگی متنوعی را با هدف ارتقائ آگاهی مردم به ویژه گروه کودک و نوجوان در خصوص مقوله چاقی و خطرات آن انجام دهد.

به منظور برنامه ریزی جهت محتوای علمی کنگره، اولین جلسه کمیته علمی با حضور اعضائ هیات علمی از تخصصهای مختلف مرتبط با چاقی و نیز نمایندگان شهرداری تهران، دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، اداره کل سلامت وزارت آموزش پرورش، شورای سلامت صدا و سیما و معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تاریخ 25فروردین ماه در محل پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم برگزار شد.

در آغاز جلسه،  دکتر فریدون عزیزی، ریاست کنگره، با اشاره به نتایج حاصله پیمایش اولیه مطالعات از جمله مطالعه قند و لیپید تهران در 15سال قبل که حکایت از افزایش شیوع چاقی در گروههای مختلف سنی، اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در مناطق روستایی و شهری، تفکر اولیه تاسیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی را یادآور شد و عنوان کرد در کشور ما علیرغم وجود برنامه های مناسب در راستای مقابله با بیماریهای غیرواگیر، طرحهای عملیاتی گسترده و موفقی در قیاس با این شیوع رو به تزاید این گروه از بیماریها، دیده نمیشود.

ایشان در ادامه اشاره کردند که در برنامه هفتمین کنگره تلاش شده تا با جلب مشارکت نهادهای ذی مدخل و نیز تاثیرگذار در حوزه پیشگیری و شیوع چاقی، بتوان به یافتن سرنخهایی برای مسوولان اجرایی این سازمانها در جهت مقابله با این معضل اجتماعی دست یافت.

سپس دکتر مجید ولی زاده، دبیر علمی کنگره، ضمن تقدیر از دبیران ادوار پیشین کنگره، اظهار داشت که با استفاده از تجارب دوره های قبل و نیز برنامه های معتبر مشابه اجرا شده در سایر نقاط دنیا، سرفصلهای کنگره در این دوره تدوین و تلاش شده تا با استفاده از ظرفیتهای موجود سایر نهادهای موثر، برنامه ای پربارتر و جامع تر را جهت استفاده گروههای مختلف مخاطب کنگره ارائه نمایند. وی همچنین از برنامه ریزی برای طراحی اپلیکیشن مخصوص کنگره خبر داد که بتوان از طریق آن علاوه بر درج برنامه های کنگره و اسلایدها، نسبت به ثبت نام و هدایت و راهنمایی شرکت کنندگان نیز اقدام کرد.

در ادامه دکتر محمد هاشمی، دبیر اجرایی کنگره به ارائه برنامه اولیه کنگره پرداخت. وی ابتا الگوی کلی برنامه را مطرح و با توجه به سالنهای موجود، ظرفیت انجام برنامه های علمی را تشریح کرد. سپس سرفصل عناوین برنامه ها مطرح گردید و پس از بحث و گفتگوی مفصل مقرر گردید تا این کنگره با 5 سخنرانی جامع و 16نشست علمی شامل سمپوزیوم، پانل و کارگاه برگزار شود.

در این جلسه، زهرا مفاخر ، دبیر شورای سلامت صدا و سیما خواستار تدوین پروژه های مردمی در راستای تولید محتوا برای ارائه به برنامه سازان سازمان صدا و سیما به عنوان خروجی کنگره برای مردم و در راستای ارتقائ مهارت گردید. همچنین دکتر عباسعلی عباسی، به نمایندگی از اداره کل سلامت شهرداری در این جلسه حضور داشت و ضمن یادآوری اقدامات شهرداری در این حوزه و کانونهای فعال در حال حاضر، جهت شرکت در برنامه های مردمی اعلام آمادگی کرد.

اخبار مرتبط