عضویت در سایت

ارزشيابي کيفي پژوهشکده


نشست ارزشيابي کيفي پژوهشکده علوم غدد درون‌ريز و متابوليسم طي دو روز توسط نمايندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به همراه داوراني شامل اساتيد داخلي و خارج از کشور نظير دکتر فرين کمانگر استاد اپيدميولوژي دانشگاه ايالتي مورگان آمريکا، دکتر فرامرز اسماعيل بيگي استاد دانشگاه Case Western Reserve ، دکتر غلامحسين رنجبر عمراني استاد دانشگاه علوم پزشکي شيراز، دکتر عليرضا استقامتي استاد دانشگاه علوم پزشکي ايران و دکتر پرويز اولياء استاد دانشگاه علوم پزشکي شاهد به نمايندگي از معاونت تحقيقات و فناوري، از تاريخ بيست و نهم لغايت سي‌ام دي ماه انجام پذيرفت.

در آغاز جلسه دکتر اولياء اهداف و نحوه اين ارزشيابي را که براي مراکز تحقيقاتي برجسته کشور طراحي شده بيان کرد و اضافه کرد از اين طريق به دنبال طراحي يک مدل براي ارزشيابي کيفي مراکز تحقيقاتي هستند.

دکتر فريدون عزيزي رياست پژوهشکده به عنوان اولين سخنران اين نشست طي نيم ساعت به معرفي تاريخچه و مسير رشد، مشخصات و وضعيت موجود پژوهشکده در يک شماي کلي پرداخت و متعاقب آن به پرسشهاي حاضرين پاسخ داد.

سپس دکتر شهرام علمداري معاونت پشتيباني پژوهشکده گزارشي از برنامه‌هاي راهبردي، بهره‌وري، بودجه و نيروي انساني و نيز تشريح وضعيت موجود ارائه داد.

در ادامه نوبت به معرفي طرح‌هاي برتر در حال اجرا طي 5 سال گذشته رسيد که به ترتيب مطالعه قند و ليپيد تهران و مطالعات جديد مشتق از آن توسط دکتر اميرعباس مومنان، بررسي شيوع سندرم تخمدان پلي‌کيستيک و اختلالات متابوليکي منتسب به آن در زنان سنين باروري توسط دکتر فهيمه رمضاني تهراني، پايش ملي يد در ايران توسط دکتر حسين دلشاد، بررسي ژنتيکي فاکتورهاي خطر بيماريهاي کارديومتابوليک توسط دکتر مريم السادات دانشپور و نهايتاً بررسي شيوع اختلالات تيروييد در دوران حاملگي مجددا توسطً دکتر فهيمه رمضاني تهراني ارائه شد. که در هر قسمت پرسشهايي از سوي بازديدکنندگان مطرح و پاسخ داده شد. 

پس از آن معرفي مراکز دهگانه تحقيقاتي پژوهشکده آغاز شد تا روساي هر مرکز فعاليتها و برنامه‌هاي خود را معرفي کنند. اين بخش بعد از اقامه نماز ظهر و صرف ناهار ادامه پيدا کرد که در ادامه نشست بعد از ظهر داوران، قسمت‌هايي نظير کتابخانه و آزمايشگاههاي پژوهشکده بازديد کردند.

در دومين روز اين ارزشيابي دکتر آزيتا زاده‌وکيلي به عنوان اولين سخنران برنامه‌هاي آموزشي، تحصيلات تکميلي و ظرفيت‌هاي پژوهشکده را ارائه نمود. پس از ايشان پنج مقاله برتر پنج سال گذشته به ترتيب توسط دکتر فهيمه رمضاني تهراني، دکتر فرزاد حدائق، دکتر داود خليلي، دکتر فيروزه حسيني و دکتر پريسا اميري معرفي شدند که به دنبال هر کدام پرسشهايي از جانب داوران مطرح و پاسخ‌دهي شد.

اثرگذاري‌هاي پژوهشکده عنوان بعدي مطالب ارائه شده در اين بازديد بود که به ترتيب راه‌اندازي شرکت دانش‌بنيان توسط دکتر اميرعباس مومنان، تهيه گايدلاين‌هاي کشوري و معرفي گروه علمي متخصصين غدد در شبکه‌هاي اجتماعي توسط دکتر مجيد ولي‌زاده، تعيين مرز دور کمر در کشور براي غربالگري و تشخيص افراد پرخطر توسط دکتر داود خليلي و نهايتاً تعيين محدوده بيومارکرها توسط دکتر مريم توحيدي ارائه شد.

در ادامه طبق برنامه، پنج فعاليت بين المللي و طي پنج سال اخير معرفي شد که ابتدا دکتر عزيزي رياست پژوهشکده همکاري با انجمن تيروئيد آمريکا براي تهيه گايدلاين تشخيص و درمان بيماريهاي تيروئيد در حاملگي را تشريح سپس همکاري با موسسه Decode ايسلند و دانشگاه UBC کانادا براي مطالعات ژنتيکي بيماريهاي غيرواگير توسط دکتر مريم دانشپور ارائه گرديد. وي در همين قسمت و در پاسخ به سئوال داوران بسترسازي بررسي گسترده ژنومي بر روي جمعيت ايران جهت يافتن فاکتورهاي خطر ژنتيکي در بيماريهاي کارديومتابوليک را به عنوان يکي از ظرفيت‌هاي آينده بيان کرد.

شايان ذکر است همکاري با دانشگاه هاروارد براي تهيه مدل جهاني پيشگيري از بيماريهاي قلبي عروقي و همکاري با دانشگاه اترينت هلند براي تعيين بيومارکر AMH به عنوان پيش‌بيني کننده سن طبيعي منوپوز به عنوان ديگر طرح‌هاي موفق بين‌المللي در قسمت قبلي به ترتيب توسط دکتر داود خليلي و دکتر فهيمه رمضاني ارائه گرديده بود.

ظرفيت‌هاي آينده، بخش بعدي اين برنامه فشرده بود که طي آن راه‌اندازي شبکه کوهورت توسط دکتر خليلي، بررسي هزينه اثربخشي روشهاي مختلف غربالگري و مديريت ديابت بارداري توسط دکتر فهيمه رمضاني و نهايتاً نقشه راه آينده پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم توسط دکتر شهرام علمداري ارائه شد.

در خاتمه دکتر عزيزي ضمن توضيح افزايش تربيت نيروي انساني در دهه شصت و هفتاد به عنوان زمينه‌ساز پيشرفتهاي امروزه از تيم ارزيابي کننده و داوران تشکر کرد و مستندسازي فعاليت‌ها، مرور تفکرات و نگاه به آينده را به عنوان دستاوردهاي اوليه اين ارزشيابي براي پژوهشکده قلمداد کرد.

اخبار مرتبط