عضویت در سایت

برگزاری هفتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی


برگزاری هفتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی 
اخبارپزشکی-سمیه ذکایی
هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی ایران به همت «انجمن پیشگیری و درمان چاقی» و پژوهشکده علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،انجمن متخصصین غدد درون ریز ایران، ازتاریخ 6 تا 8 آذرماه جاری در سالن همایش های دکتر غرضی بیمارستان میلاد تهران برگزار می شود.
دکترمجید ولی زاده ؛ دبیر علمی این همایش در گفت و گو با خبرنگاراخبارپزشکی اظهارداشت: مباحث مربوط به پیشگیری و درمان چاقی، مشکلات و چالش های ناشی از اضافه وزن و چاقی در جوامع، مهمترین محورهای علمی کنگره امسال هستند که با حضور اساتید برجسته داخلی از سراسر کشور مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. 
وی با اشاره به حضور كارشناسان وزارت بهداشت و بسیاری از  سازمان های درگیر در زمینه چاقی در کنگره امسال، تصریح کرد: كارشناسان وزارت بهداشت بعنوان متولی اصلی این حوزه و كارشناسانی از سایر سازمان های مرتبط مانند وزارت ورزش، وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، شهرداری و ... در کنگره امسال حضور دارند. 
درمان چاقی جز با راهکارهای تیمی میسر نمی شود
رئیس مرکز تحقیقات چاقی، با بیان اینکه رفع معضل چاقی نیاز به همکاری چندجانبه و حضور متخصصین مختلف دارد،  افزود: درمان چاقی جز با همكاری متخصصین تغذیه، ورزش، تربیت بدنی، روانشناسان سلامت و بالینی، روانپزشکی، متخصصین داخلی و غدد به عنوان یک مجموعه و ارائه درمان ها و راهکارهای تیمی به فرد مبتلا  میسر نمی شود. 
دکتر ولی زاده، با اشاره به ناسالم بودن فضاهای شهری کشور، ادامه داد: متاسفانه اکثر شهرهای ایران از لحاظ دسترسی عمومی به وسایل نقلیه عمومی، معابر مناسب برای پیاده روی، فضاهای شهری متناسب برای ورزش و دوچرخه سواری و ... ضعیف هستند. 
ضرورت ایجاد فضاهای مناسب برای پیشگیری از چاقی
وی اضافه کرد: باتوجه به ضرورت سالم بودن شهرها و ایجاد فضاهای مناسب برای پیشگیری از چاقی،  باید سیاست گذاران و مسئولین این حوزه در کنار آموزش تلاش کنند تا با مداخلات درست علاوه بر ایجاد فضای سالم، درخصوص احترام به عابرین پیاده و دوچرخه سواران هم فرهنگ سازی کنند. 
ضرورت دریافت مالیات از فروش مواد غذایی ناسالم به نفع مواد غذایی سالم
این فوق تخصص غدد ضمن انتقاد از تبلیغات برخی مواد غذایی مضر و چاق کننده، اظهار داشت: یکی از راه های تشویق مردم به تغذیه مناسب، كاهش هزینه تمام شده این مواد ازطریق دریافت مالیات از فروش مواد غذایی ناسالم به نفع مواد غذایی سالم و ضروری و تخصیص سوبسید به آن هاست.
دکتر ولی زاده از برگزاری شش سخنرانی جامع، پنل، سمپوزیوم و کارگاه های علمی در کنگره امسال خبرداد و یادآور شد: چالش های چاقی و اضافه وزن در جوامع، پیامدهای بهداشتی و بیماری های غیرواگیر ناشی از چاقی، چاقی اطفال، درمان های چاقی، تغذیه و فعالیت بدنی، ابعاد مختلف اختلالات تغذیه ای از دیدگاه روانپزشکی و درمان های جراحی چاقی از جمله موضوعات برنامه های علمی است که طی روزهای کنگره به مخاطبین ارائه می شود. 
وی در پایان با اشاره به تعاملی بودن بیشتر برنامه های علمی با حاضرین، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های مهم کنگره امسال، برگزاری پنلی باموضوع سیاست گذاری چاقی است که با حضور برخی از مسئولین و سیاست گذاران وزارت بهداشت، وزارت ورزش، صدا و سیما، شهرداری و سایر ارگان های مربوطه  برگزار می شود. (البته جای كارشناسان وزارت جهاد كشاورزی، وزارت صنعت و معدن، وزارت مسكن و شهرسازی در این كنگره ملی خالی است).

اخبار مرتبط