عضویت در سایت

نشست حذف کمبود يد در کشور


جلسه حذف کمبود يد در کشور با حضور دکتر ملک زاده معاونت تحقيقات و فناوري ، دکتر سياري معاونت بهداشت، دکتر دلاوري مسئول سياستگزاري سلامت وزارت بهداشت ، دکتر فريدون عزيزيرياست پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم،دکتر جندقي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي سمنان و جمعي از نمايندگان دفاتر ذي مدخل از وزارت بهداشت و نيز صاحب نظران و نمايندگان توليد کنندگان نمک در تاريخ بيستم بهمن ماه با هدف جلوگيري از برگشت اختلالات ناشي از کمبود يد در ايران در پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم برگزار شد.

اهداف اختصاصي اين جلسه عبارت بودند از يد دار شدن نمک هاي مصرفي خانوار به ميزان ppm40 ، اطلاع رساني و افزايش آگاهي  جامعه به طور مستمر، پايش مستمر، منظم و مديريت شده وزارت بهداشت، فعال نگهداشتن کميته کشوري مبارزه با کمبود يد، جلب همکاري کليه دست اندرکاران و سازمانهاي دولتي و خصوصي و تصويب و تجويز مکمل يد به ميزان 150 ميکروگرم در روز براي زنان باردار.

دکتر عزيزي در آغاز توضيحاتي در مورد هدف جلسه به دنبال نشستي که يک هفته قبل با حضور وزير محترم بهداشت و شوراي معاونين داد و سپس اضافه کرد به نظر مي رسد شواهد نشان دهنده بازگشت کمبود يد در سالهاي اخير است. وي با تشريح ضرورت دريافت يد و عوارض کمبود آن و تاثيرات آن بر بهره هوشي به افزايش ضريب هوشي متعاقب يد رساني طي ساليان پيش اشاره کرد.

وي سپس نتايج بررسي ها در مورد ميانه يد ادرار در سه پايش سالهي 1368، 1375 و 1380 را ارائه نمود و به عدم کفايت يددار کردن نمک مصرفي خانوارهاي کشور در سال 1386 اشاره کرد. ايشان درخصوص ادامه اين روند در سال گذشته به دنبال نتايج حاصله از پايش هاي ملي هشدار داد. لذا به ضرورت بازنگري مجدد برنامه تاکيد کرد.

دکتر سياري در ادامه اين جلسه پيشنهاد داد گنجاندن توصيه هاي محدوديت در مصرف نمک و تاکيد بر استفاده از نمک سالم تصفيه شده يددار براي کل جامعه نيز در راهبردها گنجانده شود.

دکتر زهرا عبدالهي رئيس دفتر بهبود تغذيه روند فعاليتهاي دفتر متبوع خود را توضيح و وضعيت موجود را با استناد به ميانه يد ادرار، نشاندهنده مشکل در چند استان ذکر کرد.

مهندس ساداتي رئيس انجمن توليد کنندگان نمک ايران نيز با ذکر ميزان نمکهاي غير بهداشتي و تقلبي، پيشنهاداتي در خصوص کنترل توزيع نمک صنعتي به جاي نمک طعام ارائه داد.

نماينده سازمان غذا و دارو با اشاره به نظارت بر توليد به عنوان وظيفه سازمان متبوعه، تعداد پروانه هاي بهداشتي صادر شده توليد کننده و بسته بندي کننده نمک يد دار را ذکر کرد و سپس ميزان مصرف يد و توليد نمک توسط آنها را نيز يادآور شد. وي سپس به نتايج حاصل از نمونه گيري هاي نمک هاي داراي پروانه ساخت از عرصه توزيع اشاره که ميزان آن را 2 مورد نمونه مشکل دار از 26 مورد ذکر کرد. در ادامه وي 438 نمونه داراي عدم انطباق از 1069 مورد را بيان و مشکل اصلي را در حوزه تقلب و مواد عرضه شده در عطاريها ذکر کرد. همچنين بر تدوين قانون براي مقابله در سطح عرضه را يکي از عوامل مهم بازدارنده تاکيد کرد.

در دنباله جلسه دکتر سياري توصيه نمود که صحت و دقت بررسي هاي انجام شده در مورد کمبود يد در نمک يددار و نيز نارسايي در مصرف يد در جامعه و نيز زنان باردار که توسط پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم گزارش شده است، توسط معاونت تحقيقات و فناوري وزارت انجام شود.

دکتر جندقي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي سمنان به فعاليت پايشي دانشگاه متبوع خود در عرصه هاي خانوار و مدارس و فروشگا ها که نشانگر نتايج مطلوب بوده اشاره و سپس عدم تغيير در يد ميانه ادرار با سطح قابل قبول در استان سمنان را ذکر نمود و به فقدان قانون نظارتي بر نمک کوبي ها  به عنوان يکي از چالشهاي مهم اين امر يادآور شد.

دکتر دلاوري، مشاور وزير و رئيس شوراي سياستگزاري سلامت وزارت بهداشت، بر نواقص نظام مراقبت انگشت گذاشته و آن را يک عامل گمراه کننده در تفسير نتايج برشمرد. وي در همين راستا الزام صنايع بر استفاده از نمک يد دار را توصيه نمود. 

تشديد نظارت بهداشت محيط و سازمان غذا و دارو نيز در همين رابطه براي جلوگيري از ادامه فعاليت کارخانجات در توليد نمک بدون يد براي مصارف خانگي نيز مورد اتفاق نظر حاضرين قرار گرفت.

دکتر دلاوري متذکر شد در شوراي عالي معاونين مطرح گرديده و وعده داد تا طي دو هفته آينده نتايج آن را اعلام نمايد و خلاء بين بهداشت محيط، غذا و دارو، اصناف و تعزيرات را برطرف نمايند. سپس اطلاع رساني و افزايش آگاهي جامعه به طور مستمر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که معاونت بهداشتي و معاونت غذا و دارو فعاليت هاي خود را يادآور شدند.

پايش مستمر در کارخانجات توليد نمک به گفته خانم دکتر عبدالهي در حال انجام است اما برخورد با واحدهاي غير مجاز توليد به عنوان نقص مسئله عنوان شد که مقرر شد توسط صنف و نيروي انتظامي انجام پذيرد و پيگيري آن توسط معاونت بهداشتي باشد.

در خصوص فعال نگهداشتن کميته کشوري مبارزه با کمبود يد، دکتر سياري کميته کشوري مصرف نمک را با وظايف سه گانه تعيين ميزان، نمک سالم و يد دار بودن آن را پيشنهاد و تشکيل آن را به دکتر کوشا، سرپرست بيماريهاي غير واگير و معاون فني وزارت بهداشت با همراهي دفتر بهبود تغذيه واگذار نمود.

جلب همکاري کليه دست اندرکاران و سازمانهاي دولتي و خصوصي سرفصل بعدي بود که در حيطه سياستگزاري سلامت وزارت بهداشت قرار گرفت.

تصويب و تجويز مکمل يد براي زنان باردار به ميزان 150 ميلي گرم بر عهده دفتر بهبود تغذيه قرار گرفت و مقرر شد در سه ماهه اول در ترکيب با اسيد فوليک و در سه ماهه بعدي نيز بصورت جداگانه با همکاري معاونت بهداشتي و غذا و دارو به صورت مجاني در سيستم بهداشتي وارد شود.

 

اخبار مرتبط