عضویت در سایت

همکاري علمي اتحاديه اروپا با ايران


 همکاري علمي اتحاديه اروپا با ايران

 

اتحاديه اروپا در پي گسترش مناسبات علمي خود با ساير نقاط دنيا برنامه‌اي تحت عنوان Horizon 2020 در دست اجرا داشته که قصد دارد از طريق آن به پژوهش‌هايي که مي‌تواند با همکاري کشورهاي حوزه اتحاديه اروپا قابل انجام بوده و نتايج آن کاربرد داشته باشد دسترسي پيدا کند.

 

اين برنامه بزرگترين پروژه علمي ارائه شده توسط اتحاديه اروپا به سراسر دنياست که داراي منابع مالي قابل ملاحظه و مشخص بوده و در سه محور اصلي شامل "دانش روز"، "صنعت و فن‌آوري" و "چالش‌هاي اجتماعي نظير بيماريهاي غيرواگير" دنبال مي‌شود.

 

به همين مناسبت گروهي از عوامل علمي و اجرايي اين پروژه با هماهنگي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از ايران ديدن کردند و طي کارگاهي دو روزه ظرفيت‌هاي پژوهشي ايران در حوزه علوم پزشکي را از نزديک مورد بررسي قرار دادند.

همکاري علمي

روز تخست اين بازديد به نشستي در بيمارستان قلب شهيد رجايي گذشت. 

 

در دومين روز، اول ارديبهشت 97، دو کارگاه برنامه ريزي شده بود، يکي در زمينه ديابت و سندرم متابوليک و ديگري در حيطه بيماريهاي متابوليک. شرکت کنندگان کارگاه اول شامل سخنراناني از اروپا و نيز محققين و مسوولين و اعضائ هيات علمي دانشگاههاي علوم پزشکي کشور و نيز وزارت بهداشت، در پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم حضور پيدا کردند.

 

در آغاز جلسه دکتر ميرعليرضا تکيار ضمن خوش‌آمدگويي، اهداف و جزئيات برنامه را ارائه و سخنرانان جلسه را معرفي کرد.

 

سپس Karim Barkouk رييس واحد بيماريهاي غيرواگير دپارتمان بهداشت کميسيون اروپا به عنوان اولين سخنران سندرم متابوليک و ديابت در برنامه‌هاي تحقيقاتي اتحاديه اروپا شامل اهداف و بودجه‌ريزي را تشريح و سپس شرايط همکاري‌هاي بين‌المللي را برشمرد.

روز تخست اين بازديد

بعد از وي دکتر فريدون عزيزي، رياست پژوهشکده علوم غدد درون ريز و متابوليسم در خصوص پژوهش‌هاي مرتبط با ديابت و سندرم متابوليک در ايران سخنراني کرد. وي پس از معرفي اجمالي پژوهشکده به ويژگي‌هاي هرم جمعيتي ايران و روند اميد به زندگي  طي سه دهه اخير اشاره و سپس تعاريف ابن‌سينا در خصوص ديابت را ارائه داد. ايشان در ادامه روند شيوع ديابت در جمعيت ايراني طي 30 سال گذشته را نمايش داد. دکتر عزيزي سپس مطالعه قند و ليپيد تهران را معرفي و طراحي و فازهاي مختلف و نتايج آن را تشريح و بعد از آن ساير مطالعات انجام شده در اين حوزه در ايران را معرفي کرد.

 

پروفسور John Chambers استاد اپيدميولوژي قلبي عروقي کالج سلطنتي لندن سخنران بعدي اين گردهمايي با عنوان مطالعات مبتني بر خانواده براي بهبود شيوه زندگي در جهت پيشگيري از ديابت در مردمان جنوب آسيا مبتلا به چاقي مرکزي و حالت پيش ديابت بود. وي با مقايسه شيوع ديابت و اضافه وزن بين جمعيت آسيايي و اروپايي، جنبه‌هاي مختلف رويکرد به اين موضوع را در سطوح مختلف توضيح داد. وي سپس به بيان تاثيرات محيطي و مکانيسم‌هاي اپي ژنتيک بر روي روند زندگي و بروز ديابت و نهايت تاثيرات آن بر تغييرات DNA پرداخت. اين متخصص اپيدميولوژي سپس اهداف سازمان جهاني بهداشت در خصوص پيشگيري و مهار بيماريهاي غيرواگير را ارائه و در دنباله سرفصلهاي مداخله براي پيشگيري از ديابت را بيان و نيز راهبردهاي اتحاديه اروپا در قالب برنامه Horizon 2020 را در سطوح غربالگري و درماني و نيز پروژه‌هاي مرتبط را معرفي کرد.

 

Charles Agyemans استاديار مرکز پزشکي دانشگاه آمستردام، به عنوان سخنران بعدي مطالب خود را در ارتباط با ديابت نوع 2 و چاقي در جمعيت بومي و مهاجر صحراي آفريقا و بحث در خصوص تاثيرات محيطي و درونزا به عنوان عوامل مستعد کننده را ارائه داد.

 

پس از انجام سخنرانيها، بحث گروهي و پرسش و پاسخ در خصوص انجام همکاريهاي مشترک با مشارکت حاضرين در جلسه انجام شد.

 

در بعدازظهر همانروز سخنرانان مدعو و ميمانان شرکت کننده در برنامه از واحد مطالعه قند و چربي تهران واقع در خيابان نيروي هوايي ديدن کرده و از نزديک با مراحل مختلف مراجعه افراد به اين واحدف نمونه گيريها و تکميل پرسشنامه هاي اين کوهورت بزرگ و قديمي آشنا شدند.

اخبار مرتبط